Sunday, August 23, 2009

PENDAPAT…

Oleh Bapa Prihatin

Dadah, seks bebas ancam pelajar Terengganu

Sebagai bapa kepada anak-anak remaja saya cukup bimbang dengan berita bahawa gejala anak-anak muda kita, khususnya pelajar sukar dikawal.

Mereka dikatakan terlibat dengan dadah, seks bebas dan sebagainya yang semuanya ini akan memusnahkan masa depan anak-anak remaja kita.

Siapa harus dipersalahkan? Bagi saya ibu bapalah yang perlu melihat diri sendiri sebelum menuding jari kepada orang lain, khususnya pihak polis atau kerajaan.

Saya yang turut menghadiri Forum Gejala Sosial yang dianjurkan oleh Yayasan Kebajikan dan Pembangunan Pendidikan Negeri Terengganu (YAKEP) di Maahad Tahfidz Wal Tarbiyah, Khamis lalu.

Saya cukup bimbang apabila tahap penglibatan pelajar di negeri Terengganu dengan gejala sosial penyalahgunaan dadah dan seks bebas ditahap yang mencemaskan.

Seperti diterangkan oleh Pegawai Agensi Dadah Kebangsaan (ADK) Encik Azmi Abdullah seramai 106 orang penagih baru dikesan sepanjang bulan Januari hingga April, 2009.

Beliau berkata agensi tersebut telah membuat ujian air kencing keatas pelajar diseluruh negeri Terengganu dan mendapati seramai 3650 orang pelajar adalah positif menggunakan dadah.

Dari jumlah tersebut katanya, seramai 59 orang adalah dikategorikan sebagai penagih dan 39 daripadanya mengalami ketagihan pil kuda.

”Baru-baru ini saya buat kem motivasi, daripada 59 orang yang dipanggil, 39 orang telah hadir yang terdiri dari mereka yang positif pil kuda dan rasa sedihnya, dalam sesi kaunseling yang diadakan, mereka mengaku telah melakukan hubungan seks, dalam usia baru tingkatan empat dan tingkatan lima,”katanya.

Saya terkejut kerana menurut Encik Azmi, mereka yang terlibat bukan sahaja dikalangan golongan rendah dan sederhana, namun ada anak seorang Ekskutif yang bergaji RM20,000 sebulan turut ‘kantoi’ dalam penagihan pil kuda.

Saya amat bersetuju bahawa gejala yang melibatkan Mat Rempit dan lumba haram perlu dibanteras, walaupun sukar.

Memanglah gejala seperti ini pelakunya turut terlibat dengan dadah dan alkohol yang sukar untuk dibendung tetapi lebih baik lambat, asalkan jangan tiada langsung.

Yang pasti kerana pil kuda, MEREKA jadi berani, dia tak takut langgar polis, walaupun polis ada pistol,”jelasnya.

Encik Azmi turut menjelaskan, kejatuhan moral dan akhlak pelajar dan remaja yang terlibat dengan gejala sosial sekarang ini begitu teruk sehingga tidak lagi mendengar teguran dari sesiapa.

Saya mendapat tahu, seorang wakil rakyat (YB) tempatan cuba menegur mereka yang terlibat dengan gejala terbabit dikampungnya baru-baru ini, sebaliknya mereka yang terlibat dengan masalah sosial ini bertidak mengugut YB tersebut.

Encik Azmi juga menjelaskan dalam forum itu, kebanyakkan penagih dadah sekarang menggunakan dadah tiruan (sintetik) yang diproses dalam Negara Malaysia sendiri.

Golongan yang mencuba dadah kini pula, katanya, tidak memulakan kegetiatan penyalahgunaan mereka dengan jenis dadah dan dos yang rendah, tetapi mengambil jenis dan dos yang tinggi.

Selain Encik Azmi yang mewakili ADK, turut menjadi ahli panel Forum yang bertajuk “Remaja Harapan Negara” itu adalah Cif Inspektor Abdul Rahman Dollah dari Polis Diraja Malaysia dan pendakwah bebas, Ustaz Azhar Idrus.

No comments:

Post a Comment