Thursday, October 15, 2009

Bayaran Zakat Fitrah Melalui SMS kurang memuaskan

Kaedah pembayaran zakat fitrah menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS) kurang mendapat sambutan di kalangan umat Islam di negeri ini.

Ketua Pegawai Eksektif Jabatan Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu (Maidam) Wan Harujan Sulaiman berkata, sepanjang bulan Ramadan lepas hanya 143 orang melibatkan 976 anggota keluarga membuat bayaran melalui SMS.

"Jumlah bayaran keseluruhan diterima adalah RM6,511," katanya kepada Bernama ketika dihubungi di sini Rabu.

Wan Harujan berkata sambutan yang kurang memberangsangkan itu mungkin disebabkan pembayaran zakat fitrah melalui cara tersebut di negeri ini masih baru dan masih ramai yang tidak mengetahui menmgenainya.

Beliau berkata tiga kategori bayaran zakat fitrah di Terengganu tahun ini iaitu RM8, RM7 dan RM5 seorang dan resit pembayaran akan dikeluarkan setelah maklumat diperolehi dari syarikat telekomunikasi Celcom pada akhir Oktober ini.

Bagi menggalakkan orang ramai membuat pembayaran zakat menerusi cara berkenaan tahun depan, Wan Harujan berkata kempen akan dibuat lebih awal, melalui radio serta siaran akhbar selain melalui penyedia khidmat SMS sendiri.

No comments:

Post a Comment