Wednesday, November 4, 2009

3 ditahan sedang proses air ketum

Tiga penoreh getah termasuk seorang wanita ditahan ketika sedang memproses air ketum di sebuah pondok

di tanah rezab tanaman getah Kampung Bukit Layat, Chalok, Setiu semalam.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik negeri, Supritendan Roslan Abd. Wahid berkata, sepasukan anggota dari Cawangan Narkotik Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Setiu bertindak menyerbu pondok tersebut kira-kira pukul 9 pagi selepas menerima maklumat orang ramai.

Katanya, ketika diserbu, ketiga-tiga suspek yang berusia antara 26 hingga 39 tahun sibuk merebus daun ketum, terkejut dan cuba melarikan diri.

"Hasil pemeriksaan di pondok itu menemui lapan guni plastik berisi kira-kira 57 kilogram daun ketum bernilai RM1,170 dan polis turut merampas peralatan memasak daun ketum tersebut," katanya pada sidang akhbar di Setiu.

Turut hadir, Ketua Polis Daerah Setiu, Deputi Supritendan Shaik Othman Abdul Hamid.

Beliau memberitahu, ketiga-tiga suspek berasal dari Kampung Layat dan suspek berusia 39 tahun merupakan abang ipar kepada wanita berusia 26 tahun itu.

"Suspek berusia 39 tahun itu juga mempunyai rekod dan pernah ditangkap di atas kesalahan yang sama dan kesnya itu sedang menunggu perintah untuk dibicarakan," ujarnya.

Roslan berkata, suspek dipercayai anggota kumpulan sindiket yang menjual air ketum di sekitar Setiu dan sempadan daerah Hulu Terengganu dan Kuala Terengganu.

Beliau memberitahu, ketiga-tiga suspek tersebut kini ditahan reman selama empat hari bagi membantu siasatan.

"Kes ini disiasat mengikut Seksyen 30(3) Akta Racun 1952," katanya.

No comments:

Post a Comment