Saturday, November 7, 2009

Ahmad Said naik lori bantu mangsa banjir

Menteri Besar Datuk Ahmad Said yang terpaksa menaiki lori untuk melawat mangsa banjir di Besut, berjanji akan memberi bantuan segera kepada dua keluarga terbabit.

Menteri Besar yang diringi Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Hulu Besut, Haji Nawi Mohamad dan

Adun Jabi, Haji Ramlan Ali, terpaksa menaiki lori Jabatan Kerja Raya dan Jabatan Pertahanan Awam (JPA3) dari Pasir Akar ke Bukit Payong kerana banyak kawasan tidak boleh dilalui kenderaan ringan.

Hajat Menteri Besar dan rombongan untuk meninjau banjir di Kampung Oh bagaimanapun tidak kesampaian kerana kenderaan berat tidak boleh lalu di beberapa kawasan jalan menuju kampung itu kerana ditenggelami air sedalam lebih satu meter.

Beliau yang terpaksa berpatah balik meneruskan perjalanan menaiki lori hingga ke pekan Jertih bagi meninjau sendiri kawasan jalan yang ditenggelami air.

Pada sidang medianya selepas menyampaikan bantuan kepada mangsa banjir, Ahmad Said berkata rumah kedua-dua mereka akan diganti dengan rumah Program Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT) dalam kadar segera.

Besut merupakan daerah paling teruk dilanda banjir di Terengganu.


Tiga lagi daerah yang terjejas dalam banjir musim tengkujuh ini ialah Hulu Terengganu, Setiu dan Dungun dan sehingga kini lebih 1,400 orang dipindahkan.

Ahmad berkata pihak berkuasa juga akan menghantar bot bagi menyelamatkan 10 keluarga di Kampung Pasir Akar, yang terputus hubungan sejak pagi semalam.

"Kita harap orang ramai, terutama yang tinggal di kawasan rendah lebih berhati-hati memandangkan keadaan banjir dijangka bertambah buruk.

"Penduduk juga diingatkan tidak menunggu arahan untuk berpindah, jika lihat keadaan perlu untuk mereka berpindah, kita harap mereka berpindah segera...dari segi kelengkapan, kita telah menyediakan keperluan yang mencukupi," katanya.

Beliau juga mahu Jabatan Kerja Raya (JKR) Terengganu mengkaji kemungkinan menaikkan aras jalan Jerteh-Hulu Besut yang sering ditenggelami air setiap kali banjir menyebabkan penduduk di sekitarnya terputus hubungan.

Sementara itu, dua rumah yang didiami 11 orang di Kampung La, Hulu Besut dihanyutkan arus deras akibat limpahan Sungai Besut semalam.

Kejadian pada kira-kira pukul 4 petang itu berlaku hanya beberapa jam selepas dua keluarga yang menghuni rumah terbabit dipindahkan ke pusat pemindahan banjir.

Pemilik rumah terbabit, Aziz Abas, 50-an dan Che Min Daud, 40-an, yang mencari nafkah dengan menoreh getah hanya mampu melihat dari jauh rumah papan mereka dihanyutkan arus deras.

Aziz ketika ditemui Bernama berkata walaupun sedih, beliau bersyukur keluarganya sempat berpindah di pusat pemindahan banjir sebelum rumah mereka dihanyutkan.

Aziz bersama isteri dan empat anaknya ditempatkan di pusat pemindahan di Sekolah Kebangsaan Payung.

No comments:

Post a Comment