Wednesday, November 4, 2009

Generasi muda perlu di pupuk dengan seni budaya

Komuniti Bestari diminta melaksanakan program meliputi seni kebudayaan masyarakat setempat agar ia dapat menarik penyertaan golongan muda dan belia terhadap program berkenaan di kawasan masing-masing.


Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Permaisuri, Abdul Halim Jusoh berkata, menerusi program kebudayaan yang dianjurkan mengikut tradisi penduduk kampung terbabit ia memaparkan budaya tersebut kepada golongan muda.

Selain itu, katanya, ia secara tidak langsung seni budaya dari kampung mereka tidak akan pupus di kalangan generasi muda masa kini.

''Kita melihat Komuniti Bestari merupakan penggerak untuk menghidupkan program ini yang akan turut disertai semua lapisan masyarakat.

''Seni budaya terutama permainan tradisional biasanya mendapat sambutan hangat dari penduduk kampung berkenaan yang menjadi hasrat kerajaan untuk melihat masyarakat setempat hidup bersatu padu," katanya.

Beliau berkata demikian pada Majlis Perasmian Program Sepakat Bestari Daerah Setiu di Sekolah Kebangsaan Banggol, di sini, kelmarin.

Hadir sama Pengarah Penerangan negeri, Halimaton Hamza.

Abdul Halim turut menyerahkan sebuah komputer kepada setiap enam Pengerusi Komuniti Bestari di daerah itu.

Beliau berkata, dalam merancakkan lagi program berkenaan, Komuniti Bestari juga boleh bekerjasama dengan pertubuhan lain dalam melaksanakan pelbagai program yang boleh memberi manfaat kepada masyarakat kampung.

No comments:

Post a Comment