Thursday, November 19, 2009

Kerajaan Ambil Alih 1MDB

Kerajaan mengambil alih 1Malaysia Development Berhad (1MDB) bertujuan untuk memastikan strategi penubuhannya bagi memacu pembangunan ekonomi negara yang mapan melalui perkongsian strategik

tercapai.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata pengambil alihan syarikat Sovereign Wealth Fund itu yang dahulunya dikenali sebagai Terengganu Investment Authority Berhad juga bagi menggalakkan aliran masuk Pelaburan Langsung Asing (FDA).

"Oleh itu, kekayaan negara hasil daripada pelaburan strategik ini dapat diagihkan secara sama rata tanpa mengira kaum dan etnik tetapi untuk 1Malaysia," kata Najib yang juga Menteri Kewangan.
Najib berkata demikian dalam jawapan bertulis kepada soalan Nurul Izzah Anwar (PKR-Lembah Pantai) pada persidangan Dewan Rakyat di Kuala Lumpur semalam.

Nurul Izzah ingin tahu rasional Terengganu Investment Authority Berhad yang asalnya dibentuk khas untuk mengelakkan dasar campur tangan anggota politik kini diubah menjadi satu entiti kerajaan persekutuan bernama 1MDB yang melapor terus kepada Menteri Kewangan.

No comments:

Post a Comment