Tuesday, November 3, 2009

Pelajar SK Lembah Bidong bersih pantai Merang

Seramai 50 pelajar Sekolah Kebangsaan (SK) Lembah Bidong dan kakitangan pusat peranginan Sutra Beach Resort di sini menyertai program gotong-royong membersih kawasan pantai Merang, baru-baru ini.


Program anjuran Seamonkey Dive & Travel Sdn. Bhd. dengan kerjasama Sutra Beach Resort & Dive dan Scuba Dynamic Sdn. Bhd. itu adalah untuk memberi pendedahan kepada mereka mengenai pemuliharaan persekitaran kawasan pantai dan laut.

Pengurus Besar Sutra Beach Resort, Malizan Zakaria berkata, sempena program berkenaan, pihaknya turut bekerjasama dengan para sukarelawan untuk membersihkan kawasan dasar laut.

Menurutnya, para pelajar dan kakitangan pusat peranginan itu juga turut memberi perhatian terhadap pemuliharaan batu karang, pemantauan dan pengurusan kawasan itu.

''Penyertaan golongan pelajar dalam program ini sebagai pendedahan serta latihan supaya mereka sentiasa bertanggungjawab bersama-sama menjaga kebersihan kawasan pantai,'' katanya.

Katanya, selain pelajar dan kakitangan pusat peranginan itu, para penyelam dari tiga syarikat tersebut pula membersihkan dasar laut dengan mengutip sampah sarap dan bahan-bahan terbuang di sekitar Pulau Bidong, Setiu," katanya.

Beliau berkata, para pelajar juga diberi taklimat mengenai cara-cara memulihara serta mengekalkan alam semula jadi bawah laut pada masa akan datang.

No comments:

Post a Comment