Tuesday, November 10, 2009

Siasat segera apa belaku di Plaza Perdana

Dakwaan Berita Harian bahawa plaza berkenaan dikenali dengan ‘Plaza jamu syahwat’ sangat berat.
Pihak berwajib khususnya Majlis Bandaraya Kuala Terengganu dan penguatkuasa mengenai agama dan dadah perlu bertindak segera.

BILIK solat di kompleks Plaza Perdana terpaksa dikunci untuk mengelakkan disalah guna untuk tujuan maksiat.
Malah, laporan akhbar itu mengatakan orang ramai meminta kerajaan negeri mengambil alih kompleks Plaza Perdana di Jalan Engku Sar, di Kuala Terengganu yang dilabel warga tempatan sebagai kawasan hitam kerana menjadi sarang generasi muda melampiaskan nafsu, bercumbu rayu di penjuru agak tersembunyi, minum arak dan penyalahgunaan dadah.

Bangunan lima tingkat yang sudah berusia lebih 20 tahun itu, dulunya cukup terkenal dan menjadi tumpuan ramai sebagai antara kompleks beli belah utama kepada penduduk di bandar raya ini.
Bagaimanapun, selepas beberapa lama, daya penarik bangunan itu pudar apabila semakin banyak kompleks niaga dibuka dan kegagalan pemilik menyelenggarakannya.

Pengunjung, Ahmad Sufian Wahid, 28, berkata setiap kali singgah di situ, matanya sakit melihatkan gelagat remaja yang berpakaian kurang sopan tanpa segan silu melayan mesra kerenah teman lelaki.

"Pernah juga saya terserempak dengan beberapa pengunjung yang berjalan terhuyung-hayang kerana mabuk dan yang paling menyedihkan, mereka terdiri daripada remaja Islam yang menjadi tonggak harapan negara," katanya.

TIGA gambar ini menunjukkan pelbagai kekotoran, termasuk kondom dan botol minuman di Kompleks Plaza Perdana.

Tinjauan Edisi Timur mendapati suara pengunjung yang kebanyakannya bawah umur terpekik galak berkaraoke walaupun waktu baru menunjukkan jam 11 pagi. Tiada pemantauan daripada pihak berkuasa menyebabkan budak mentah ini berani berpeleseran dengan seragam sekolah.

Pemerhatian di beberapa sudut tangga dan ruang yang terselindung daripada pandangan umum mendapati botol minuman keras pelbagai jenama berselerakan di merata tempat.

Meskipun begitu, di kawasan belakang kompleks pula terdapat satu bilik solat yang dikatakan disediakan untuk pekerja di situ menunaikan ibadat, tetapi malangnya bilik itu sentiasa dikunci.

Bagi Mustaffa Yaakob, 43, pihak berkuasa perlu memainkan peranan lebih proaktif untuk membendung gejala sosial di kalangan remaja terutama di kalangan umat Islam.
Antara langkah yang patut dijalankan ialah dengan memantau kewujudan tempat untuk mereka mendapat hiburan murah tanpa kawalan.

"Sebut saja Plaza Perdana, orang ramai sudah maklum kawasan itu sebagai 'kawasan hitam', malah ramai tidak berani mendekatinya lantaran takut nama terjejas walaupun niat saya hanya untuk bergunting rambut di situ.

"Kerajaan negeri patut mengambil alih kompleks plaza itu, daripada terus membiarkannya menjadi antara wadah kepada generasi muda berselindung untuk melepaskan nafsu mereka," katanya.

Pengunjung, Haris Ismail, 23, berkata, walaupun dia dan rakan-rakan datang untuk memotong rambut dan makan di gerai di kawasan itu, masyarakat memandang sinis kerana mereka beranggapan ia hanyalah tempat untuk berbuat curang atau melakukan aksi ringan-ringan.

"Saya sudah tidak berani lagi untuk ke sini, apabila melihat sendiri tempat ini 'hidup' dan menjadi lokasi lepak kegemaran remaja liar. Setiap kali masuk ke bangunan ini, tidak sah kalau tidak ternampak remaja bercumbu. Mereka bijak mencari lokasi strategik di sudut tangga untuk memadu asmara," katanya.

Bagi mereka yang biasa melihat pemandangan ini seperti Kartina Abdul Rahim, 42, berkata mereka yang mabuk dan 'lalok' tidak segan silu mengacau orang ramai yang meletak kereta berdekatan dengan plaza ini.

"Saya takut untuk meletak kereta berdekatan dengan kompleks plaza itu, melihat mereka yang sedang khayal di bawah pengaruh dadah tidak segan silu menganggu ketenteraman orang ramai di situ.

"Justeru, kerajaan negeri patut memikirkan cara terbaik untuk membendung kerosakan akhlak muda mudi di sini, terutama dengan mengambil alih Plaza Perdana untuk ditukar dengan kegiatan lebih berfaedah termasuk pusat jualan barangan usahawan Terengganu," katanya.

2 comments:

  1. SAYA SETUJU ANDAI KERAJAAN AMBIL ALIH KWSN *ZUM BEBAS*(nama jolokan plaza prdana..ini krn plbagai masalah yg tmbul .di situ. . .dadah,maksiat,rompakan dan macam2 lg...namun hingga kini ianya seakan -TIADA RESPON KE ARAH KEBAIKAN-..(trcemar TERENGGANU DARUL IMAN)...-Andai di buat sekolah pondok moden ok jugak...

    ReplyDelete
  2. Salam sejahtera!
    Nama saya Dewi Rumapea, saya berasal dari kota SEMARANG, Indonesia. Saya ingin menggunakan medium ini untuk memaklumkan semua dalam kumpulan ini mencari pinjaman yang sangat berhati-hati kerana ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu, saya secara kewangan turun dan saya memutuskan untuk mendapatkan pinjaman dari Man di Malaysia dan saya tertipu oleh pemberi pinjaman palsu di Malaysia. Saya hampir kehilangan harapan sehingga seorang kawan saya merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat dipercayai dan tulen yang dipanggil Puan Glory, seorang pemberi pinjaman swasta yang meminjamkan saya pinjaman sebanyak Rp500,000,000 tanpa tekanan, pada kadar faedah 2% yang merupakan kadar yang berpatutan untuk saya.

    Selepas memindahkan kredit saya ke akaun bank saya, saya sangat terkejut apabila saya menyemak baki akaun bank saya dan mendapati bahawa jumlah saya memohon, telah dipindahkan terus ke akaun saya, oleh Ibu Glory, tanpa berlengah-lengah. Jadi saya berjanji kepada ibu Glory bahawa saya akan berkongsi berita baik agar orang ramai mendapat pinjaman mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan sebarang pinjaman, sila hubungi Puan Glory melalui email: gloryloanfirm@gmail.com

    Saya menggunakan masa ini untuk memaklumkan kepada anda semua bahawa anda boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: dewiputeri9@gmail.com atau anda boleh menghubungi Nur Izzatul Azira Ismail, dari Malaysia yang memperkenalkan saya dan memberitahu saya mengenai Puan Glory, Dia juga mendapat pinjaman dari Puan Glory, Anda juga boleh menghubunginya melalui e-mel: utariwirmayaty@gmail.com Kini, semua yang saya lakukan adalah cuba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya yang saya hantar terus ke akaun bulanan.

    Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Allah SWT kerana menggunakan Ibu Glory untuk mengubah kisah kewangan saya dan kini saya seorang pemilik perniagaan saya yang bangga, semoga Allah terus memberkati Ibu Glory dan terus menggunakannya untuk membantu kita semua dalam kesulitan kewangan

    ReplyDelete