Wednesday, November 11, 2009

Terengganu Rancang Pelbagai Projek Mega Tahun Depan

Kerajaan negeri Terengganu merancang untuk melaksanakan pelbagai projek mega tahun depan dalam usaha menyediakan perkhidmatan yang lebih baik kepada penduduk negeri terutama mereka yang tinggal di dalam

kawasan Majlis Bandaraya Kuala Terengganu (MBKT), untuk memastikan ia setaraf dengan bandar raya lain dalam negara.

Menteri Besar Datuk Ahmad Said berkata antara projek mega yang dirancang ialah pembinaan KT Centre, iaitu sebuah perhentian bas dan teksi berpusat di satu kawasan di Bukit Besar di Kuala Terengganu.

Beliau berkata pembinaan perhentian bas dan teksi berpusat itu perlu bagi mengurangkan kesesakan yang berlaku di perhentian bas MBKT di tengah-tengah bandar raya ini ketika ini.

"Kerajaan negeri juga merancang untuk membina sebuah bangunan lima tingkat berhampiran Wisma Darul Iman di sini untuk dijadikan tempat meletak kereta bagi mengatasi masalah itu. Bangunan itu boleh menyediakan kira-kira 200 tempat letak kereta pada satu masa," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Hari Kualiti dan Anugerah Khidmat Cemerlang MBKT semalam.
Pengarah Urusan Sirim Berhad, Datuk Mariani Mohamad dan Ketua Pengarah Perbadanan Produktiviti Malaysia (MPC), Razali Husein. Pada majlis itu 77 warga MBKT menerima Anugerah Khidmat Cemerlang daripada Ahmad.

Ahmad Said berkata kerajaan juga sedang merancang untuk membina sebuah bangunan baru 20 tingkat di Kampung Tanjung di sini untuk dijadikan pejabat MBKT tahun depan.

"Sehingga ini MBKT adalah satu-satunya bandar raya yang tidak mempunyai bangunan sendiri di mana sekarang pejabat MBKT hanya menyewa di sebuah bangunan kepunyaan Perbadanan Memajukan Iktisad Negeri Terengganu (PMINT)," katanya.

Bagaimanapun menurutnya peruntukan bagi semua projek berkenaan masih belum diputuskan lagi.

No comments:

Post a Comment