Wednesday, November 4, 2009

Terengganu tawar diri tuan rumah badminton Super Siri Masters akhir

Terengganu menawarkan diri untuk menjadi tuan rumah kejohanan badminton paling mahal di dunia, Super

Siri Masters Akhir bulan depan.

Kejohanan tersebut yang menghimpunkan pemain-pemain terbaik dunia dan menawarkan hadiah paling lumayan dalam sejarah badminton - AS$500,000 (RM1.71 juta) akan diadakan dari 2-6 Disember ini.

Gelanggang kejohanan, bagaimanapun hanya akan diputuskan Persekutuan Badminton Dunia (BWF) hari ini, namun pengalaman menganjurkan Kejohanan Badminton Remaja Dunia baru-baru ini meletakkan Kedah sebagai calon pilihan.

Begitupun, mereka akan bersaing dengan Johor, yang berpengalaman menganjurkan Kejohanan Badminton Asia dan Grand Prix Emas Terbuka Malaysia, selain Terengganu.

"Kami sebenarnya berharap untuk mengumumkan perkara ini lebih awal tetapi kerana keadaan kewangan yang agak malap tahun ini memaksa kami menunggu.

"Bagi pihak BWF, saya ingin merekodkan penghargaan kami kepada Persatuan Badminton Malaysia (BAM) dan penganjur tempatan kerana mengambil tanggungjawab menganjurkan Super Siri Masters Akhir,'' kata Timbalan Presiden BWF, Paisan Rangsikitpho, semalam.

Menurut Rangsikitpho, kejohanan ini menerima sambutan hebat daripada peminat badminton Malaysia ketika ia diadakan buat kali pertama di Kota Kinabalu, tahun lalu.

Katanya lagi, format kejohanan tidak merubah, di mana lapan pemain/beregu terbaik dalam ranking Siri Super akan melayakkan diri ke peringkat Masters. Begitupun setiap negara hanya dibenarkan menghantar dua penyertaan bagi setiap kategori.

Senarai akhir pemain yang akan beraksi pada kejohanan ini hanya akan diketahui selepas tamat dua pusingan terakhir Siri Super tahun ini - Terbuka Hong Kong (10-15 November) dan Terbuka China, 17-22 November.

Malaysia menyapu tiga daripada lima kejuaraan yang ditawarkan pada edisi sulung kejohanan tahun lalu, diketuai Datuk Lee Chong Wei (perseorangan lelaki), Koo Kien Keat-Tan Boon Heong (beregu lelaki) dan Wong Pei Tty-Chin Eei Hui dalam beregu wanita.

Namun begitu, China tidak menghantar pasukan pada kejohanan tersebut kerana berehat panjang selepas menjadi tuan rumah Sukan Olimpik Beijing pada Ogos 2008.

No comments:

Post a Comment