Tuesday, November 10, 2009

UAE Dan Indonesia Berminat Dengan Program e-Book

Program buku elektronik e-Book yang diperkenalkan kerajaan negeri Terengganu di kalangan pelajar di negeri ini kini mendapat perhatian daripada Emiriyah Arab Bersatu (UAE) dan Indonesia.

Menteri Besar Terengganu Datuk Ahmad Said berkata buat permulaan sebanyak 200 unit e-Book masing-masing telah dihantar ke UAE dan Indonesia untuk diteliti kesesuaiannya.

"e-Book yang kita hantar untuk UAE sebanyak 200 unit untuk dibuat penelitian kesesuaiannya adalah dalam

bahasa Arab manakala Indonesia pula akan menempah 50,000 unit e-Book untuk permulaan jika mereka mendapati e-Book sangat praktikal untuk digunakan," katanya.

Beliau berucap pada majlis penyampaian e-Book kepada 12 buah sekolah dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) Tepoh di Stadium Tertutup Kompleks Sukan Gong Badak semalam.

Terengganu merupakan negeri perintis di negara ini yang menggunakan e-Book yang menyediakan komputer riba kepada pelajar bagi menggantikan buku teks sekolah.

Ahmad berkata kerajaan negeri juga telah mendapat persetujuan daripada Intel iaitu syarikat yang mengeluarkan e-Book untuk mengedarkan komputer riba itu ke UAE dan Indonesia.

No comments:

Post a Comment