Tuesday, March 23, 2010

Empangan RM333j Atasi Masalah Pengairan Daerah Besut


Menteri Besar melakukan pecah tanah Projek Pembangunan Empangan Paya Peda, Besut.

Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani sedang mengusahakan pembinaan sebuah Empangan Paya Peda bernilai RM333 juta khusus bagi membantu meningkatkan keupayaan dan kecekapan pembekalan air kepada 5,174 hektar kawasan jelapang padi di daerah Besut.

Menteri Pertanian dan Industri Tani Asas Tani Datuk Seri Noh Omar berkata projek yang dijangka siap pada pertengahan tahun 2013 itu akan berfungsi sebagai takungan air terbesar daerah untuk dimanfaatkan bagi penanaman padi.

Beliau berkata ia juga akan menjadi sumber bekalan air bersih untuk diminum, ternakan ikan air tawar, menyumbang kepada industri pelancongan, serta mampu mengatasi masalah banjir di daerah berkenaan.

Menurutnya kawasan empangan itu dapat dijadikan sebagai satu kawasan eco tourism kerana ia bakal mempunyai kawasan rekreasi berasaskan takungan air, tanaman herba hutan dan tanaman pohon bernilai tinggi seperti beberapa jenis spesis pokok cendana, pokok cengal, dan pokok jati.

Beliau berkata demikian ketika berucap di majlis pecah tanah projek pembangunan Empangan Paya Peda, di Agga Barrage di sini hari ini yang disempurnakan oleh Menteri Besar Terengganu Datuk Ahmad Said.

Empangan yang terletak kira-kira 1.5 kilometer di Hulu Angga Barrage dan 17 kilometer dari Bandar Jerteh itu sudah dicadangkan pembinaannya semenjak Rancangan Malaysia Ke-tujuh (RMK-7), namun ia tidak dapat dilaksanakan disebabkan tiada peruntukan.

Bagaimanapun dalam RMK ke-9 kerja-kerja reka bentuk, kajian alam sekitar dan kajian tanah dilakukan oleh kementerian dengan peruntukan RM98 juta.

Katanya apabila ia siap kelak empangan seluas 77 kilometer persegi itu akan menjadi kawasan tadahan dan takungan yang mampu menampung sejumlah 168 juta meter padu air yang cukup untuk tanaman padi dua kali setahun di daerah Besut.

Noh berkata selain itu ia juga dapat meningkatkan kecekapan pengairan dari 50 peratus kepada 90 peratus pada setiap masa sekaligus dapat mengurangkan risiko masalah banjir dan kemarau apabila siap kelak.

No comments:

Post a Comment