Saturday, March 27, 2010

JHEOA Kelantan/Terengganu Perlu Peruntukan Hampir RM130 Juta Dalam RMK-10

Jabatan Hal Ehwal Orang Asli (JHEOA) Kelantan/Terengganu memerlukan peruntukan hampir RM130 juta untuk membangunkan lima program utamanya di seluruh negeri itu dalam Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10).

Pengarahnya, Ab Razak Arshad, berkata program terbabit ialah Penempatan tersusun melibatkan kos RM32.2 juta; Pembangunan Ekonomi (RM24.3 juta); Pembangunan Infrasosial/Minda Pendidikan (RM63.3 juta) dan Kesihatan dan Perubatan (RM9.4 juta).

Menurutnya, peruntukan itu adalah sebahagian RM800 juta peruntukan yang dipohon untuk projek-projek pembangunan di bawah jabatan itu di seluruh negara dalam RMK-10, bermula tahun depan.

Timbalan Ketua Pengarah Pembangunan JHEOA, Nisra Nisran Asra Ramlan berkata JHEOA memohon peruntukan RM800 juta daripada Kerajaan Persekutuan untuk melaksanakan pelbagai projek yang dirancang bagi meningkatkan kemajuan masyarakat Orang Asli di seluruh negara dalam RMK-10.

"Bagi JHEOA Kelantan, kita memerlukan peruntukan kira-kira RM130 juta untuk melaksanakan projek utama di seluruh negeri dalam rancangan pembangunan lima tahun itu," katanya kelmarin.
Ab Razak berkata, dalam rancangan itu juga jabatannya juga sedang meningkatkan program pembangunan infrustruktur di penempatan Orang Asli di kawasan pedalaman negeri ini iaitu Kawasan Pasik dan Balar yang melibatkan kos RM20.5 juta.

Menurutnya, menerusi program itu jabatannya memberi tumpuan kepada pembinaan jalan memandangkan kawasan berkenaan tidak mempunyai kemudahan jalan sempurna dengan para penduduk menggunakan jalan-jalan yang diteroka oleh lori membawa muatan kayu balak.

"Selain itu, kita juga sedang memberi tumpuan terhadap penyenggaraan projek pembangunan di kawasan Rancangan Penyusunan Semula (RPS) Orang Asli di Kuala Betis, Gua Musang.

"Di bawah program itu, kerajaan melalui RISDA melaksanakan projek tanaman sawit seluas 2,000 ekor di mana para Orang Asli kini diberi bantuan bulanan RM400 setiap peserta," katanya.

Beliau berkata, di bawah penyusunan semula kampung (PSK) tradisional di Gua Musang, pihaknya menyediakan peruntukan RM7.9 juta untuk membina rumah di bawah penduduk di bawah Program Pembangunan Rumah Rakyat Termiskin (PPRT).

No comments:

Post a Comment