Saturday, March 27, 2010

Keterangan Ejen Penyamaran Boleh Diterima Pakai

Penggunaan ejen penyamaran bagi menangkap pengedar dadah adalah sah di sisi undang-undang negara, demikian diputuskan oleh Mahkamah Persekutuan di Putrajaya.

Ini berikutan keputusan bersejarah semalam oleh panel tiga hakim yang memutuskan keterangan seorang ejen penyamaran adalah boleh dipercayai dan harus diterima pakai oleh mahkamah tanpa sebarang sekatan selaras dengan Seksyen 40A Akta Dadah Berbahaya (ADB) 1952.

Dalam penghakiman 22 mukasurat itu, Hakim Mahkamah Persekutuan Abdull Hamid Embong berkata dalam usaha memerangi gejala dadah, Parlimen mendapati adalah sesuai untuk keterangan ejen penyamaran diterima pakai tanpa sebarang sekatan.

"Hakim perbicaraan tidak lagi diberi kuasa budi bicara bagi mengetepikan keterangan seperti itu," katanya sambil menambah fungsi mahkamah hanya untuk menterjemahkan undang-undang dan bukan menambah elemen baru khusus apabila ayat dalam perundangan adalah jelas dan tidak kabur.

Katanya ia masih kekal di mana tidak ada tempat dalam undang-undang negara untuk membenarkan pembelaan pemerangkapan.

Oleh kerana aktiviti dadah dijalankan dengan penuh kerahsiaan, maka ejen penyamaran, biasanya seorang pegawai polis, akan digunakan untuk memujuk atau menghasut suspek pengedar untuk melakukan kesalahan itu untuk tujuan sabitan.

Abdull Hamid juga berkata pengabaian oleh hakim perbicaraan untuk berhati-hati mengenai keterangan ejen penyamaran tidak menjadikan hakim berkenaan salah arah.

Panel hakim yang terdiri daripada Hakim Besar Sabah dan Sarawak Tan Sri Richard Malanjum dan hakim Mahkamah Persekutuan Datuk Hashim Yusoff dan Abdull Hamid mengekalkan sabitan dan hukuman mati terhadap peniaga Wan Mohd Azman Hassan @ Wan Ali kerana mengedar 1.9kg kanabis di sebuah stesen minyak di Kemaman, Terengganu pada pukul 1.25 tengah hari, 20 April, 1999.

Beliau disabitkan kesalahan oleh Mahkamah Tinggi Kuala Terengganu pada 2003 bersama Ibrahim Nawang, yang juga dikenali sebagai 'Pak Ya', yang meninggal dunia sebelum rayuan didengar di Mahkamah Rayuan tahun lepas.

Sementara itu, rayuan Wan Mohd Azman itu ditolak oleh Mahkamah Rayuan.

No comments:

Post a Comment