Wednesday, March 24, 2010

Mesyuarat Exco tidak pernah luluskan projek Jerteh Souq?


“Ia adalah kesilapan pihak perunding utama dan kontraktor yang tidak menjalankan kerja mengikut prosedur ditetapkan…” - Yang Dipertua Majlis Daerah Besut (MDB), Wan Mustafa Wan Hasan




Souq. Bunyi namanya glamour. Perkataan "Souq" diambil daripada perkataan Parsi yang membawa maksud "deretan kedai-kedai kecil", sesuai dengan konsep pembinaan pusat perdagangan tersebut.

Jerteh Souq – pasar baru Jerteh menggantikan pasar lama. Namun kini ia terbengkalai.

Projek Jertih Souq yang bernilai RM70 juta diilhamkan bekas Menteri Besar adalah bertujuan menyusun semula bandar Jertih sebagai pusat pertumbuhan ekonomi dan perdagangan moden di utara Terengganu.

Pembangunan Jertih Souq meliputi pembinaan infrastruktur secara bersepadu yang membabitkan kawasan sepanjang 700 meter dari Kampung Balik Bukit melalui pesisir Sungai Jerteh sehingga ke Masjid Hadhari di bandar berkenaan.

Jertih Souq itu akan dibina dalam dua fasa. Fasa pertama membabitkan pembinaan terminal bas dan kereta sewa yang moden serta lot kedai yang dibina berkonsepkan bazar di samping taman dan medan selera bertaraf empat bintang.

Manakala fasa kedua pula membabitkan, antaranya, pembinaan hotel bertaraf empat bintang, dewan besar dan teater serta gelanggang sukan boling dan futsal, katanya.

Isu Jerteh Souq ini muncul kembali apabila ADUN Jerteh, Datuk Seri Idris Jusoh kesal kerana pembinaannya terbengkalai.
Ada beberapa persoalan yang wajar diteliti sebelum diperkatakan lebih jauh mengenai Jerteh Souq.

Pertama, adapakah ia projek runding terus menggunakan wang ehsan?

Kedua, kenapa tiada kertas kelulusan mesyuarat Exco mengenainya?

Ketiga, benarkah Exco Perumahan dan Kerajaan Tempatan ketika projek ini dilancar atau mula dilaksanakan ‘tidak tahu’ mengenainya?

Keempat, siapa melantik kontraktor untuk projek yang boleh dianggap ‘mega’ untuk Daerah Besut ini?

Kelima, benarkah kerajaan negeri membekukan peruntukan untuk menyiapkan projek ini?

Perkara kelima ini sensitif kerana ia menggambarkan seolah-olah kerajaan negeri pimpinan Datuk Ahmad Said sengaja tidak mahu meneruskannya.

Tiba-tiba sahaja pada 13 Mac lalu, Idris meminta Majlis Daerah Besut (MDB) mengambil langkah segera bagi memastikan pembinaan projek Jerteh Souq berharga RM70 juta di sini yang terbengkalai diteruskan demi keperluan peniaga dan orang ramai.

Katanya, golongan peniaga kecil kecewa apabila hampir tiga tahun mereka berpindah untuk memberi laluan kepada pembinaan projek berkenaan, namun projek tersebut sehingga kini masih gagal disiapkan.

"Kalau mengikut perancangan fasa pertama, peniaga kecil ini sepatutnya sudah boleh menjalankan perniagaan di Jerteh Souq dalam keadaan lebih selesa di pasar yang serba moden," jelasnya.

Utusan Malaysia 14 Mac lalu melaporkan, Idris berkata projek terbengkalai itu sepatutnya disiapkan tahun ini dan menimbulkan kesulitan kepada banyak pihak.

Katanya, ini terutama di kalangan peniaga serta penduduk setempat yang menyebabkan mereka terpaksa berniaga dalam keadaan tidak selesa.

"Sehingga kini status sebenar projek itu tidak banyak diketahui dan MDB selaku pihak yang bertanggungjawab perlu memberi penjelasan mengenai apa yang sebenarnya berlaku," katanya.

Beliau yang juga Pengerusi Majlis Amanah Rakyat (Mara) menyatakan demikian selepas merasmikan Program Juara Rakyat di Pantai Peranginan Air Tawar 13 Mac lalu.

Sebelum ini, para peniaga di pasar Jerteh menghadapi pelbagai masalah seperti bumbung bocor, bau busuk dan ruang niaga yang sempit hingga menyebabkan pengguna beralih ke tempat lain.

Pembangunan Jerteh Souq meliputi pembinaan infrastruktur secara bersepadu yang membabitkan kawasan sepanjang 700 meter melalui pesisir Sungai Jerteh sehingga ke Masjid Hadhari di bandar berkenaan.

Menarik mengenai isu ini ialah apabila pada Jumaat (19 Mac 2010) lalu, ‘MDB nafi projek Jertih Souq terbengkalai’.

Yang Dipertua Majlis Daerah Besut (MDB), Wan Mustafa Wan Hasan menolak dakwaan projek pembinaan Jertih Souq terbengkalai akibat Kerajaan Negeri membekukan peruntukan bagi pembinaan bangunan pasar moden itu seperti heboh diperkatakan sekarang.

Menurut Wan Mustafa, kegagalan menyiapkan projek berkenaan yang turut menimbulkan kemarahan pemimpin politik setempat dan peniaga di daerah ini sebenarnya bukan kerana isu pentadbiran dan masalah peruntukan kewangan.

Ia adalah kesilapan pihak perunding utama dan kontraktor yang tidak menjalankan kerja mengikut prosedur ditetapkan.

Katanya, projek Jertih Souq Pakej A bernilai RM22 juta yang dimulakan pembinaan pada 6 Mei 2007 dan sepatutnya siap 27 Disember tahun lalu terpaksa dihentikan atas nasihat Jabatan Kerja Raja (JKR) berikutan kerja pembinaan oleh kontraktor tidak mengikut spesifikasi.

“Kelewatan pembinaan projek itu yang dikenal pasti antaranya kerja perubahan reka bentuk bumbung oleh kontraktor dibuat tanpa mendapat kelulusan perunding sivil dan struktur.

“Kontraktor menjalankan kerja pada struktur binaan tidak mengikut spesifikasi yang ditetapkan menyebabkan ia berisiko dan membimbangkan seperti menggunakan konkrit Gred 25 pada tembok penahan sedangkan sepatunya Gred 30 selain masalah di pihak perunding,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita dalam sidang akhbar di pejabatnya mengenai status sebenar projek Jertih Souq yang terbengkalai sejak beberapa bulan lalu.

Laporan Sinar Harian menyebut, Wan Mustafa berkata, mesyuarat teknikal yang berlangsung pada 11 Mac lalu meminta perunding utama mengemukakan cadangan pelan baru cadangan pengukuhan struktur dalam tempoh terdekat ini yang akan disemak oleh JKR bagi tujuan meneruskan semula kerja pembinaan bangunan itu.

“Sekiranya cadangan baru itu dapat menyelesaikan isu ketidakpatuhan spesifikasi dan pelan alternatif, maka kerja pembinaan akan diteruskan semula bagi memastikan kerja pembinaan Projek Pakej A dapat disiapkan sepenuh pada tahun ini,” katanya.

Wan Mustaffa berkata, pihaknya menyedari masalah dihadapi kira-kira 300 peniaga yang ditempatkan di pasar sementara dan pengguna pengangkutan awam kerana fasa pertama pembinaan Terminal Pengangkutan dan Pasar kini terbengkalai dan menimbulkan kesulitan kepada orang ramai.

Katanya, Kerajaan Negeri tetap meneruskan pembinaan projek itu, malah peruntukan telah tersedia dan tidak timbul isu peruntukan dibekukan seperti dakwaan sesetengah pihak.

Beliau juga menolak dakwaan bahawa MDB terlebih bayar berjumlah RM6 juta kepada kontraktor pembinaan projek terbabit.

Beliau berharap dengan kenyataan ini orang ramai terutama peniaga dan pemimpin politik tidak lagi membuat pelbagai andaian berhubung isu berkenaan sebaliknya menunggu keputusan yang akan diambil oleh pihak MDB.

Yang pasti, selain jawapan daripada MDB ini rasanya, Ahmad Said yang pernah menjadi Exco Perumahan dan Kerajaan Tempatan boleh ditanya, apakah benar mesyuarat Exco tidak pernah diberitahu mengenai projek Jerteh Souq ini!

No comments:

Post a Comment