Saturday, May 1, 2010

RM15 bilion maju Terengganu 2009-2013

Terengganu akan membelanjakan RM15 bilion di bawah peruntukan Kerajaan Negeri dan Kerajaan Pusat bagi merancakkan pembangunan infrastruktur serta kemudahan awam di negeri untuk tempoh lima tahun bermula 2009 sehingga 2013.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Infrastruktur dan Kemudahan Awam negeri, Yahya Khatib Mohamad berkata, sebanyak 75 peratus daripada projek pembangunan berkenaan membabitkan pembinaan jalan utama serta jalan baru di seluruh negeri ini, sementara baki 25 peratus lagi melibatkan projek pembinaan bangunan.

Menurutnya, bermula tahun lalu sehingga kini, kira-kira RM200 juta dibelanjakan di bawah projek pembinaan infrastruktur dan kemudahan awam berkenaan termasuk pembinaan Lebuh Raya Pantai Timur Fasa 2 (LPT2).

“Setakat ini pembinaan LPT2 siap 75 peratus dan ia dijangka siap sepenuhnya akhir tahun depan, seterusnya boleh digunakan bermula awal 2012.

“Projek LPT2 ini membabitkan pembinaan lebuh raya sepanjang 183 kilometer dan melibatkan separuh peruntukan daripada Kerajaan Negeri, sementara separuh lagi daripada Kerajaan Pusat, bagaimanapun setakat ini kami belum membuat rundingan dengan Kerajaan Pusat serta pihak berkaitan mengenai plaza tol yang akan diwujudkan. Kami jangka rundingan dilakukan tahun depan," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyempurnakan majlis perasmian Mesyuarat Agung Tahunan Persatuan Kontraktor Melayu Malaysia Negeri Terengganu (PKMMT) kali ke-34 2010 di Primula Beach Hotel, kelmarin.

Hadis sama, Presiden PKMM, Datuk Mokhtar Samad; Yang Dipertua PKMMT, Datuk Mohd Nasir Ibrahim Fikri dan Pengarah Jabatan Kerja Raya (JKR) Terengganu, Shahawai Awang.

Yahya berkata, kemungkinan sebanyak lapan hingga 10 plaza tol akan diwujudkan termasuk di Gemuruh dan Bukit Payong apabila LPT2 siap.

Sementara itu, menurutnya, di bawah projek pembangunan infrastruktur dan kemudahan awam bagi tempoh lima tahun juga, 25 masjid dijangka dibina sepanjang tahun ini membabitkan kos RM5 juta untuk sebuah masjid.

“Projek pembinaan masjid ini merangkumi semua daerah atas dasar Kerajaan Negeri yang mahu mewujudkan sebuah masjid bagi setiap kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN).

"Bagaimanapun tidak semestinya setiap DUN hanya dibina sebuah masjid kerana ia bergantung kepada keperluan dan jika sebuah DUN memerlukan lebih daripada sebuah masjid, kami akan menimbangkan," katanya.

Yahya berkata, tahun ini, bagi projek pembinaan masjid ini, kami telah keluarkan tender untuk sembilan masjid dan tender pembinaan bagi 16 masjid lagi dikeluarkan bulan depan,” katanya.

No comments:

Post a Comment