Thursday, July 29, 2010

Ada 47 Lagi Perairan Taman Laut di Terengganu Boleh diLawati!

Hanya satu daripada 20 lokasi ditutup di Pulau Redang.

Salah faham. Hanya lima ditutup dan ada 47 lagi.

Akibat kenyataan yang tidak diperjelaskan oleh beberapa pihak terbabit dengan industri pelancongan, pelancong luar Terengganu dan luar negara agak terkejut dengan berita penutupan beberapa lokasi perairan taman laut di Terengganu.

Menteri Besar, Datuk Ahmad Said, semalam menjelaskan, hanya lima lokasi daripada 52 di Terengganu ditutup. Ini bermakna pelancong sama ada dari dalm atau luar Malaysia masih boleh ke 47 perairan taman laut di Terengganu.

Penutupan sementara itu dibiat berikutan berlakunya kelunturan karang yang didapati lebih teruk berbanding kali pertama pada 1998.

Penutupan yang berkuatkuasa 2 Julai lepas sehingga 31 Oktober ini berikutan kelunturan karang yang mencapai tahap 60 hingga 90 peratus.

Kelunturan karang adalah satu bentuk tekanan dalam terumbu karang yang melibatkan kegagalan hubungan simbiotik di antara karang dan alga unisel ('zooxanthellae'). Gejala-gejala kelunturan termasuklah kehilangan warna secara beransur-ansur apabila 'zooxanthellae' keluar dari tisu karang, sehingga menyebabkan tulang karang berwarna putih.

Tekanan kelunturan juga boleh dilihat pada hidupan lain di terumbu karang yang mempunyai hubungan simbiotik dengan 'zooxanthellae' seperti karang lembut, kima gergasi, sesetengah span, dan sebagainya.

Kawasan karang yang luas boleh terjejas semasa peristiwa kelunturan secara besar-besaran.

Di Terengganu lima kawasan terlibat ialah Pulau Redang (Teluk Bakau), Pulau Tenggol (Teluk Air Tawar), Pulau Perhentian Besar (Teluk Dalam) dan Pulau Perhentian Besar ( Tanjung Tukas Darat dan Tanjung Tukas Laut).

Hanya tiga lokasi di Pulau Perhentian Besar yang ditutup sementara.

Jumlah ini amat kecil jika dibandingkan dengan yang masih tersedia untuk dilawati, katanya.

Ahmad Said menyatakan perkara itu selepas mesyuarat Exco di Wisma Darul Iman semalam.

Beberapa hari lalu, Timbalan Menteri Pelancongan Datuk Dr James Dawos Mamit berkata pengusaha pelancong terutama di pulau-pulau luar pantai di Terengganu diminta tidak bimbang dengan penutupan sementara beberapa tempat menyelam di taman-taman laut di negeri itu.

Katanya, di Terengganu terdapat 13 taman laut yang menyediakan 50 pusat menyelam iaitu 30 di Pulau Perhentian, 20 di Pulau Redang dan 10 lagi di Pulau Tenggol.

"Hanya lima pusat menyelam sahaja ditutup iaitu tiga di Pulau Perhentian, masing-masing sebuah di Pulau Redang dan Pulau Tenggol selama tiga bulan bagi memulihkan terumbu karang yang rosak," katanya ketika melawat Pulau Redang.

Pada 21 Julai lalu, Ketua Pengarah Jabatan Taman Laut Malaysia Abdul Jamal Mydin berkata, antara lokasi itu ialah Teluk Wangi, Pantai Damai dan Coral Garden di Pulau Payar; Pulau Redang, Teluk Bakau, Pulau Tenggol, Teluk Air Tawar, Pulau Perhentian Besar dan Teluk Dalam.

Menurut Abdul Jamal, ini adalah kali kedua berlaku kelunturan karang yang didapati lebih teruk berbanding pertama kali pada 1998," katanya pada sidang media selepas mengadakan mesyuarat mengenai perkara itu di Pulau Taman Laut di Kompleks Lada, di Langkawi.

Abdul Jamal berkata, jabatannya mendapati antara punca berlaku kelunturan karang dikaitkan dengan pemanasan global.

Katanya, jabatan berkenaan menubuhkan Jawatankuasa bertindak dianggotai pelbagai jabatan termasuk Kementerian Pelancongan, Jabatan Kerja Raya, Universiti Kebangsaan Malaysia, Universiti Malaya dan badan-badan bukan kerajaan (NGO).

Abdul Jamal berkata, setiap tahun taman laut dikunjungi lebih setengah juta pelawat dari dalam dan luar negeri.

Pulau Tenggol...hanya satu ditutup sementara antara 2 Julai dan 31 Oktober depan.

Menurutnya kemasukan pelawat ke pulau Payar akan dikurangkan sebanyak 50 peratus kepada 200 orang sebagai langkah mengawal dan mengurangkan tekanan karang itu.

"Pengurangan itu hanya pelawat ke Pulau Payar manakala pulau-pulau lain belum diputuskan," katanya.

Hanya sebahagian Pulau Payar membabit tiga lokasi ditutup.

Persatuan Pengusaha Resort Kepulauan Redang Terengganu beberapa hari lalu turut menafikan dakwaan kononnya taman-taman laut di perairan Pulau Redang ditutup sementara.

Presidennya, Lee Yat Loong menjelaskan, taman laut di pulau berkenaan yang menjadi lokasi bagi aktiviti menyelam dan 'snokerling' tidak ditutup sepenuhnya.

"Hanya Teluk Bakau yang ditutup sementara dari keseluruhan Pulau Redang dan di sana masih ada 20 lagi kawasan menyelam yang tidak ditutup," katanya pada sidang media bagi memperbetulkan kekeliruan mengenai penutupan taman laut di pulau berkenaan di Kuala Terengganu.

Yat Loong memberitahu, beliau tampil memperbetulkan perkara itu berikutan beberapa pengusaha resort telah dihubungi pelancong tempatan dan asing termasuk dari Eropah dan Amerika Syarikat mengenai penutupan taman laut itu.

Dalam pada itu, Pengarah Bahagian Perancangan dan Pengurusan Taman Laut, Shahima Abdul Hamid turut menyifatkan kekeliruan itu tidak sepatutnya berlaku memandangkan kenyataan media seperti mana disiarkan pada 21 Julai lalu adalah jelas.

No comments:

Post a Comment