Wednesday, August 25, 2010

Adakan Kempen Besar-Besaran Mengenai Bahaya Mercun

Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia (MCPF) menyeru pihak berkuasa agar mengadakan kempen besar-besaran bagi memberi kesedaran kepada golongan muda tentang bahaya bermain mercun.

Naib Pengerusinya Tan Sri Lee Lam Thye berkata, kempen itu juga harus melibatkan golongan ibu bapa di mana mereka juga boleh mendidik anak-anak mereka berkaitan bahaya bahan tersebut.

Dalam satu kenyataannya semalam, beliau berkata masyarakat perlu peka dan prihatin terhadap beberapa tragedi yang melibatkan kecederaan dan kematian akibat bermain mercun.

Menurutnya, beberapa kejadian termasuk yang berlaku di Kuala Terengganu di mana sebuah rumah lama yang dijadikan stor menyimpan mercun dan bunga api, meletup dan mengorbankan seorang budak lelaki berusia enam tahun perlu dijadikan iktibar.

Tegasnya, sudah sampai masanya gologan muda terutamanya melihat dan belajar tentang bagaimana mercun boleh mendatangkan bencana.

Lam Thye juga berkata, pihak berkuasa seperti Polis Diraja Malaysia (PDRM), Kastam dan Unit Pencegahan Penyeludupan harus melipatgandakan usaha-usaha untuk mengenalpasti bagaimana mercun boleh diseludup masuk ke negara ini.

Katanya, pihak berkuasa juga perlu memantau penjualan bahan terlarang tersebut terutama pada bulan Ramadan ini dan musim perayaan yang lain.

No comments:

Post a Comment