Wednesday, August 25, 2010

Kastam Terengganu Rampas Mercun Diseludup Guna Bas

Kastam Terengganu berjaya merampas sebanyak tujuh kotak mercun dan bunga api seberat 111 kilogram dalam satu operasi di Stesen Timbang Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Air Sejuk, Setiu, malam semalam.

Pengarah Kastam negeri Datuk Azis Yacub berkata mercun yang dianggar bernilai RM2,787dengan nilai cukai RM1,800 itu dirampas dari sebuah bas ekspress yang dalam perjalanan dari Kota Baharu ke Johor.

"Kita percaya mercun berkenaan dikirim oleh seseorang melalui bas berkenaan dan semasa pemandu bas terbabit disoal, dia menyatakan barangan itu diisytiharkan sebagai kuih untuk sambutan Aidilfitri nanti," katanya semalam.

Katanya, kebanyakan mercun yang dipercayai diseludup dari negara jiran itu adalah daripada jenis mercun 'bola', 'dragon egg', 'magic button' dan bunga api.

Kes itu katanya, disiasat mengikut Seksyen 135(1)(e) Akta Kastam 1967 iaitu terlibat dalam mengangkut barang-barang larangan.

Azis berkata pihaknya juga mengenal pasti penggunaan pengangkutan awam sebagai 'modus operandi' penyeludup untuk mengangkut barangan mereka sejak kebelakangan ini.

Justeru kata beliau, pihaknya akan meningkatkan penguatkuasaan terhadap pengangkutan awam bagi mencegah kegiatan itu pada musim perayaan ini.

No comments:

Post a Comment