Tuesday, September 28, 2010

Terengganu Akan Wujud Undang-undang Walit

Semua rumah burung walit di negeri ini akan diwajibkan berdaftar dengan Jabatan Perkhidmatan Veterinar (JPV) apabila undang-undang berhubung walit diwujudkan di Terengganu tidak lama lagi.

Pengarah JPV negeri Dr Azizol Mohd Sharom berkata berikutan itu JPV akan menganjurkan satu bengkel bertujuan mengkaji semula garis panduan walit yang telah diluluskan Kabinet untuk diselaraskan supaya sesuai dengan keadaan di negeri itu.

"Selama ini Terengganu belum ada undang-undang menyebabkan sukar JPV untuk mengumpul data mengenai industri burung walit," katanya di Kuala Terengganu semalam.

Dr Azizol berkata bengkel selama tiga hari bermula hari ini dihadiri kira-kira 100 peserta daripada Jabatan Kesihatan, Perhilitan, pihak berkuasa tempatan dan wakil persatuan burung walit.

Beliau berkata garis panduan walit yang dikeluarkan Kabinet itu sangat umum dan ia mungkin boleh diubahsuai untuk disesuaikan dengan keadaan setempat.

Dr Azizol berkata perkembangan industri burung walit di Terengganu sejak kebelakangan ini amat menggalakkan dan banyak rumah-rumah walit baru didirikan, terutama di luar bandar.

Sementara itu, Dr Azizol berkata JPV akan memperkenalkan model rumah burung walit yang lebih kecil dan lebih murah berbanding rumah burung yang biasa dibina di sini.

Rumah contoh itu dibina di Pusat Veterinar Jerangau, Dungun dengan kos kira-kira RM28,000, katanya.

No comments:

Post a Comment