Saturday, February 26, 2011

Ahmad Maslan Puji Usaha Biro Penerangan Terengganu

Calon Barisan Nasional bagi pilihan raya kecil DUN Merlimua, Roslan Ahmad meluangkan masa menziarahi pusara bapanya Allahyarham Datuk Ahmad Ithnin yang juba bekas ADUN Sungai Rambai, di Tanah Perkuburan Islam Merlimau, di Melaka, 24 Feb.

Ketua Penerangan Umno, Datuk Ahmad Maslan memuji usaha Biro Penerangan Umno Terengganu yang mengumpulkan anggotanya dalam satu seminar bagi menerangkan isu-isu semasa dan hala tuju biro itu.

"Ini negeri pertama lakukan seumpamanya, saya juga cadangkan agar negeri-negeri lain contohi Terengganu kumpulkan jentera penerangan serentak," katanya.

Beliau menyatakan perkara itu kepada pemberita selepas majlis Bicara Penerangan anjuran Biro Penerangan Umno Terengganu, di Melaka, semalam.

Ahmad turut meluahkan kehairanan dengan kesungguhan PAS untuk memenangi kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) di Melaka sedangkan suara pembangkang sudah diwakili DAP yang juga rakan sekutu PAS.

"Kawan sepermainan PAS ialah DAP jadi gunakanlah DAP hendak suarakan apa sahaja (dalam DUN di Melaka)," katanya.

Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya, Tan Sri Abd. Aziz Mohd Yusof (kanan) bersama Ketua Polis Melaka, Datuk Chuah Ghee Lye (dua kanan) meninjau persekitaran pusat penamaan calon Pilihan Raya Kecil DUN Merlimau, di Dewan Politeknik Merlimau, Melaka, 25 Feb. menjelang hari penamaan calon pilihan raya kawasan itu hari ini.

Ahmad yang juga Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri itu bagaimanapun tidak menolak kemungkinan PAS bersikap sedemikian kerana tidak percaya kepada kemampuan DAP membawa suara pembangkang khususnya berkaitan Islam.

Beliau mengulas kenyataan pemimpin PAS yang mahukan kemenangan pada pilihan raya kecil DUN Merlimau bagi menyuarakan isu membabitkan Islam dan orang Melayu semasa sidang DUN Melaka.

Isu itu kata Ahmad, tidak sepatutnya timbul kerana PAS pernah menguar-uarkan untuk mengajar DAP mengenai agama Islam.

Beliau juga mencadangkan kepada PAS agar meninggalkan pakatan pembangkang jika sudah tidak mempercayai kemampuan parti sekutu memperjuangkan agenda Islamnya.

Melaka mempunyai 28 kerusi DUN yang mana 23 daripadanya dimiliki Barisan Nasional (BN) manakala lima lagi diwakili DAP.

Kerusi DUN Merlimau kosong selepas penyandangnya Datuk Mohamad Hidhir Abu Hassan, yang mewakili BN meninggal dunia pada 20 Jan lepas akibat serangan jantung dan Sabtu adalah hari penamaan calon, manakala pengundian pula pada 6 Mac ini.

No comments:

Post a Comment