Sunday, February 27, 2011

Ahmad Said Yakin Calon BN Kerdau Menang Cemerlang

Pengerusi Badan Perhubungan Umno Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said yakin calon Barisan Nasional (BN), Syed Ibrahim Syed Ahmad yang mempunyai latarbelakang pendidikan agama akan memang cemerlang pada Pilihan Raya Kecil DUN Kerdau.

Beliau yang juga Menteri Besar Terengganu berkata keyakinan itu juga berasaskan pergaulan calon BN itu yang baik dan pengalaman kerja kerajaan dan parti yang pastinya mampu untuk memberi kemenangan cemerlang kepada BN.

Beliau menyatakan demikian selepas mengiringi calon bersama-sama pimpinan Umno/Barisan Nasional lain termasuk Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin mengiringi calon Barisan Nasional (BN) ke pusat penamaan calon bagi PRK DUN Kerdau semalam.

Pengerusi Badan Perhubungan Umno Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob turut menyertai perarakan bermula dari Dewan Tun Abdul Razak menuju ke Dewan Majlis Perbandaran Temerloh tempat penamaan calon dilangsungkan.

Penamaan calon bermula jam 9.00 pagi semalam dan calon BN, Syed Ibrahim Syed Ahmad bersama penyokong yang diketuai oleh Timbalan Presiden Umno/BN itu tiba di pusat penamaan calon kira-kira jam 9.05 pagi.

Beliau ialah Naib Ketua Umno bahagian Kuala Krau Syed Ibrahim Syed Ahmad ditentang oleh PAS diwakili Ketua Penerangan PAS Pahang Hassanuddin Salim.

Pengawaii Pengurus bagi PRK Kedau, Datuk Tarif Abd Rahman mengumumkan pertembungan satu lawan satu pada jam 11.30 pagi semalam dan hanya menerima satu bantahan daripada calon-calon yang bertanding sepanjang tempoh bantah dari jam 10 hingga 11 pagi.

PRK diadakan berikutan kematian Allahyarham Datuk Zaharuddin Abu Kassim, Adun BN Kerdau sebelum ini.

Menteri Besar Datuk Seri Adnan Yaakob yang juga Pengarah Pilihan Raya BN bagi PRK berkenaan berkata sebelum ini tiada isu besar yang boleh dicanangkan oleh pembangkang.

"Yang ada hanyalah isu setempat berkaitan tanah dan isu untuk mempertingkat kemudahan jalan raya dan bekalan air, yang semuanya akan diselesaikan secepat mungkin" katanya.

Adnan berkata BN akan mengambil pendekatan bersemuka dan menemui pengundi bagi mengetahui dan menyelesaikan masalah mereka.

Kerusi Kerdau dahulunya dikenali sebagai Sanggang dan terletak dalam kawasan Parlimen Mentakab. Selepas persempadanan semula pada 2004, Kerdau diletakkan dalam kawasan Parlimen Kuala Krau.

Berdasarkan calon BN yang disifatkan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai calon yang "bukan sahaja boleh menang tapi cemerlang itu", Syed Ibrahim, dilihat tidak akan menerima "serangan peribadi" daripada parti lawan.

Syed Ibrahim sering mengadakan ceramah agama di masjid-masjid di Kerdau sekaligus memperlihatkan beliau seorang yang berkualiti sebagai pemimpin akar umbi.

Naib Ketua Umno Cawangan Kerdau, Abdul Rahman Abdul Rashid, juga menegaskan tiada isu besar di Kerdau kerana kerajaan Barisan Nasional telah melaksanakan pelbagai program pembangunan di situ sejak dahulu lagi.

Beliau berkata semua kampung tradisonal termasuk kawasan Felda mempunyai rangkaian jalan bertar, balai raya, dewan, masjid dan surau.

Malah, sebuah perkampungan Orang Asli disitu juga telah dibekalkan dengan kemudahan elektrik dan air paip 24 jam.

Mengenai pemilihan Syed Ibrahim, Abdul Rahman berkata ia adalah pilihan tepat kerana Syed Ibrahim mampu menjadi wakil rakyat yang baik untuk membantu penduduk di situ.

No comments:

Post a Comment