Friday, March 25, 2011

1,513 Jawatan Kosong Bomba Masih Dibuka

Sebanyak 1,513 jawatan kosong dalam Jabatan Bomba dan Penyelamat (JBPM) masih dibuka kepada mereka yang berkelayakan sepanjang tahun ini.

Daripada jumlah itu, 191 keperluan adalah di Bahagian Pengurusan dan Profesional, 370(Bahagian Sokongan 1) dan 952 lagi di Bahagian Sokongan 2.

Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Seri Lajim Ukin berkata, kekosongan terbanyak adalah bagi jawatan Pegawai Bomba, Gred KB17 (Bahagian Sokongan 2) iaitu sebanyak 759.

“Justeru, saya berharap agar anak-anak muda termasuk yang bukan bumiputera tidak melepaskan peluang untuk menyertai perkhidmatan ini,” katanya.

Beliau menyatakan demikian kepada pemberita selepas Majlis Tamat Latihan di Akademi Bomba dan Penyelamat Malaysia, Wakaf Tapai di Kuala Terengganu, semalam.

Hadir sama, Ketua Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat (JBPM), Datuk Wan Mohd. Nor Ibrahim.

Dalam pada itu, Lajim berkata, kementeriannya akan memastikan lapan buah balai bomba yang masih dalam pembinaan akan disiapkan selewat-lewatnya tahun depan.

“Pembinaan ini merupakan kesinambungan daripada Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9),” katanya.

Dalam perkembangan berasingan, Lajim memberitahu, JBPM bersedia untuk dihantar menyertai misi menyelamat di Jepun ekoran kejadian tsunami dan gempa bumi yang melanda negara itu.

Bagaimanapun katanya, kerajaan Jepun setakat ini masih enggan menerima bantuan skuad penyelamat dari negara luar kerana bimbang masalah lain seperti ancaman radiasi akan menular kepada pihak tersebut.

“Kita hormati prinsip Jepun dan kita yakin negara itu dapat bangun semula sebagaimana mereka bangun selepas kejadian yang menimpa Hiroshima dahulu,” katanya.

No comments:

Post a Comment