Saturday, March 12, 2011

Bukti Kesungguhan BN Bantu Golongan Muda

Langkah kerajaan menyediakan Skim Rumah Pertamaku dan melancarkan program Francais Usahawan Muda 1Malaysia jelas membuktikan kesungguhan kerajaan Barisan Nasional (BN) untuk terus membantu golongan muda.

Ketua Pergerakan Pemuda UMNO negeri, Saiful Bahri Baharudin berkata, usaha itu juga menunjukkan keprihatinan kerajaan untuk membantu golongan bagi memulakan kehidupan yang lebih sejahtera.

Malah jelasnya, kerajaan BN di bawah Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mempunyai inisiatif dalam menjayakan transformasi ekonomi terutama di kalangan golongan muda tanpa mengira kaum.

"Pemuda UMNO Terengganu percaya usaha ini menjadi pemangkin kepada golongan muda ke arah menjamin kehidupan lebih sejahtera dan kondusif," katanya kepada Utusan Malaysia di Kuala Terengganu, semalam.

Beliau mengulas inisiatif terbaru kerajaan yang menyediakan Skim Rumah Pertamaku serta program Francais Usahawan Muda 1Malaysia anjuran Perbadanan Nasional Berhad (PNB) yang dilancarkan Perdana Menteri pada Selasa dan kelmarin.

Menerusi Skim Rumah Pertamaku, golongan muda berpendapatan kurang RM3,000 sebulan yang belum memiliki kediaman sendiri berpeluang membeli rumah melalui program berkenaan.

Skim itu memberi kemudahan pinjaman 100 peratus kepada pembeli dan mereka tidak perlu membayar wang deposit sebanyak 10 peratus seperti kebiasaan prosedur pembelian rumah.

Sementara itu, sempena pelancaran program Francais Usahawan Muda 1Malaysia, Najib memberi jaminan bahawa kerajaan sentiasa memperkasa kemampuan belia melalui pelbagai dasar dan program bagi memastikan golongan itu dapat bersama menentukan hala tuju negara.

Mengulas mengenainya, Saiful Bahri berkata, ia membuka peluang kepada golongan berkenaan memperoleh pinjaman bagi menjayakan perniagaan mereka selain turut membantu melonjakkan pendapatan ekonomi negara.

"Program francais seperti ini dapat melahirkan golongan usahawan muda cemerlang dan mereka mampu bersaing di peringkat global," katanya.

No comments:

Post a Comment