Thursday, March 10, 2011

Kerajaan Pusat Bantu Penternak Tenusu Termasuk Terengganu

Noh Omar (tengah) bersama-sama penerima sumbangan wang ehsan.

Sejumlah RM1.5 juta diperuntukkan oleh kerajaan melalui Tabung Amanah Pembangunan Tenusu bagi membantu 66 penternak yang terjejas pendapatannya selepas lembu tenusu mereka diserang penyakit kuku dan mulut (FMD) Disember lepas.

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Seri Noh Omar berkata kelmarin, wang ehsan itu bertujuan membantu meringankan beban penternak dari Perak, Negeri Sembilan, Selangor, Kedah dan Terengganu ekoran pengurangan hasil tenusu.

"Bantuan ini bukan gantirugi tetapi hanya wang ehsan yang bertujuan memberi dorongan kepada mereka," katanya selepas majlis penyerahan wang ehsan kepada 66 penternak lembu tenusu di Dewan Serbaguna Parlimen.

Peruntukan itu, katanya akan disalur secara berperingkat sebanyak tiga kali bagi menampung kerugian penternak berkenaan sejak Disember lepas.

"Peruntukan sebanyak RM314,783 merupakan pemberian pertama kita untuk kerugian pada Disember, dan peruntukan seterusnya untuk Januari dan Februari. Untuk Mac kita andaikan mereka sudah dapat kembali kepada keadaan asal," katanya.

Noh berkata bagi penternak yang kematian lembu akibat penyakit itu, kementerian menerusi Jabatan Perkhidmatan Veterinar akan menggantikan lembu-lembu berkenaan untuk meringankan beban mereka yang terbabit.

No comments:

Post a Comment