Tuesday, March 22, 2011

KPDNKK Serbu Karnival Jualan Telefon Tiruan

Gambar fail - contoh telefon tiruan yang dirampas.

Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) Terengganu berjaya merampas pelbagai jenama telefon bimbit tiruan bernilai lebih RM26,000 hasil serbuan ke tapak karnival jualan di Ketengah Jaya, Dungun petang kelmarin.

Timbalan Pengarah KPDNKK negeri Abdul Ghani Harun berkata kesemua telefon bimbit itu dirampas dari sembilan gerai di karnival tersebut dan serbuan dilakukan setelah menerima maklumat daripada orang awam.

" Kita banyak menerima aduan daripada pembeli yang mengatakan telefon yang mereka beli di karnival itu dengan harga antara RM350 hingga RM450 seunit tidak tahan lama.

"Ia merupakan satu kes yang serius kerana ini merupakan kali keempat kita mengambil tindakan yang sama ke atas sindiket, namun mereka tidak pernah serik," katanya kepada di pejabatnya di Kuala Terengganu, semalam.

Katanya, seramai 20 anggota KPDNKK dari daerah Dungun dan Kuala Terengganu terlibat dalam operasi yang bermula pukul 6 petang dan berakhir pukul 2 pagi itu.

Seramai 14 orang anggota sindiket itu telah diambil keterangan dan disiasat mengikut Akta Perdagangan 1972 yang boleh membawa hukuman sehingga RM250,000 seorang.

Katanya, penganjur karnival berkenaan telah memilih kawasan pedalaman untuk menjalankan penipuan mereka bagi mengelak kegiatannya dikesan.

Sehubungan itu, beliau berharap masyarakat akan bekerjasama dan melaporkan kepada KPDNKK sekiranya terdapat karnival seumpama itu ditempat mereka untuk mengelakkan mereka menjadi mangsa penipuan.

Dalam perkembangan lain, Abdul Ghani berkata KPDNKK menjalankan program membantu rakyat seperti penyaluran barang keperluan kepada penjual di kawasan Pulau Perhentian.

Beliau berkata langkah itu bertujuan untuk memastikan harga barang di Pulau Redang seperti gas, beras, gula dan lain-lain serupa dengan harga di tanah besar.

Abdul Ghani berkata program yang serupa akan diperluaskan ke kawasan-kawasan pedalaman yang lain di Terengganu dari masa ke semasa.

No comments:

Post a Comment