Saturday, March 26, 2011

Premis Niaga Dipenuhi Selut...

Hujan lebat yang turun selama lapan jam bermula 8 malam kelmarin menyebabkan beberapa buah kedai di hadapan Hentian Bas Majlis Bandaraya Kuala Terengganu (MBKT) dekat Kuala Terengganu ditenggelami air sedalam 0.5 meter.

Difahamkan, banjir kilat itu berlaku ekoran masalah sistem saliran dan perparitan yang tidak diselenggara.

Tinjauan Utusan Malaysia ke lokasi terbabit mendapati, pekerja beberapa buah premis sedang giat membersihkan kedai mereka yang dipenuhi selut dan sampah-sarap.

Menurut seorang pemilik kedai gambar, Eyong Hang, 26, masalah tersebut berlarutan sejak hampir 20 tahun lalu.

Katanya, walaupun perkara itu beberapa kali diadukan kepada pihak berkuasa tempatan namun ia masih tidak dapat diatasi.

"Setiap kali hujan lebat berterusan selama satu jam, kami terpaksa bersiap sedia untuk berniaga dalam air kerana setiap kali itulah kedai ini akan ditenggelami air," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Menurutnya, dia dan beberapa lagi peniaga sekitar kawasan itu tidak menafikan punca utama banjir kilat di situ disebabkan oleh longkang yang sempit dan tidak berfungsi dengan baik.

Katanya, banjir kilat berkenaan turut menyebabkan berlaku kesesakan jalan raya yang teruk selain dipenuhi sampah selepas air surut sehingga mengakibatkan bau busuk dan mencemarkan pemandangan.

Katanya, walaupun kejadian itu hanya menyebabkan sedikit sahaja kerugian namun ia menjejaskan operasi perniagaan.

"Kami bersedia dari awal dengan mengalihkan barangan dan peralatan elektronik ke tempat lebih tinggi, namun jika perkara ini sering berlaku akan menjejaskan imej kedai kami dan pastinya bandar raya ini," katanya.

No comments:

Post a Comment