Wednesday, March 23, 2011

Terengganu Disaran Tubuh Majlis Pembangunan Pelancongan

Persatuan Pelancongan Negeri Terengganu (PPNT) menyaran agar kerajaan negeri menubuhkan Majlis Pembangunan Pelancongan Negeri Terengganu (MPPNT) bagi memantap dan menyelaraskan industri pelancongan di negeri ini.

Pengerusi PPNT Wan Supian Wan Ishak berkata dengan adanya MPPNT, ia mampu memberi tumpuan yang lebih menyeluruh dalam pembangunan industri pelancongan.

"Dengan adanya MPPNT, semua aktiviti berkaitan dengan pelancongan akan dapat diselaraskan di bawah satu bumbung," katanya selepas majlis perasmian Forum Pelancongan Negeri Terengganu yang disempurnakan oleh Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan Negeri, Wan Abdul Hakim Wan Mokhtar di Kuala Terengganu, semalam.

Katanya walaupun kini ada Lembaga Penggalak Pelancong Malaysia (Malaysia Tourism) atau Pejabat Kementerian Pelancongan di Terengganu, tetapi peranannya tidak begitu menyeluruh.

"Apabila MPPNT ditubuhkan, kita boleh menjemput wakil-wakil dari Sabah atau Johor bagi membantu kita merancakan lagi industri itu di sini kerana mereka sudah mempunyai majlis berkenaan," katanya.

Sementara itu Wan Abdul Hakim berkata, kerja-kerja awal pembangunan kawasan bebas cukai di Tasik Kenyir berjalan lancar dan kini sudah di peringkat terakhir.

Katanya, semua perancangan akan siap mengikut jadual seperti yang ditetapkan siap pada Ogos 2012.

Wan Abdul Hakim berkata, kerajaan juga akan menambahkan tempat-tempat penginapan seperti di Petang Island Resort (PIR) di tasik itu daripada 26 bilik yang ada sekarang menjadi 50 bilik.

"Kita tambah bilik dan kemudahan lain di tasik itu secara berperingkat-peringkat bergantung kepada peruntukan yang diluluskan kerajaan," katanya.

No comments:

Post a Comment