Thursday, May 26, 2011

Kerajaan Negeri Iktiraf Peranan Penjawat Awam Melalui APC

Penerima APC bergambar kenangan dengan Menteri Besar selepas majlis penyampaikan anugerah berkenaan di Wisma Darul Iman pada 24 Mei 2011. - Gambar Harith Fadzillah.

Datuk Bandar Majlis Bandaraya Kuala Terengganu (MBKT) Datuk Adzlan Mohd Dagang (gambar kiri) , mengetuai 30 orang penerima Anugerah Perkhidmatan Cemerlang (APC) Peringkat Negeri Terengganu bagi Tahun 2011 kelmarin (24 Mei 2011) dengan masing-masing menerima hadiah wang tunai RM7,500 serta menunaikan haji.

Turut menerima anugerah ialah Timbalan Setiausaha Kerajaan Datuk Wan Ahamad Wan Muda (gambar bawah kanan).

Majlis ini merupakan salah satu tanda penghargaan kerajaan nageri kepada penjawat awan yang memberikan khidmat cemerlang sepanjang tahun 2010.

Pemilihan dibuat berdasarkan kepada laporan penilaian prestasi tahun 2010 yang di kemukakan oleh ketua-ketua jabatan dan agensi negeri kepada pentadbir negeri.

Majlis ini membuktikan bahawa kerajaan sentiasa member pengiktirafan kepada penjawat awam yang menunjukkan usaha, kualiti dan prestasi yang terbaik serta memberi komitmen kerja tinggi dan melayakkan mereka untuk menerima penganugerahan daripada kerajaan negeri.

Dengan pemberian hadiah itu, diharapkan penjawat awam dapat terus mengekalkan kecemerlangan dan menjadi penanda aras kepada penjawat awam yang lain, di samping mewujudkan persaingan yang sihat untuk terus meningkatkan prestasi kerja masing-masing.

Selain itu dengan wujudnya perkhidmatan awam yang cekap, amanah, bertanggungjawab dan memberikan sokongan dan kerjasama yang padu bagi melaksanakan dasar-dasar serta program yang diputuskan, memberikan suatu kelebihan kepada kerajaan dalam menentukan hala tuju pembangunan negeri demi kemajuan dan kesejahteraan rakyat.

Majlis itu dirasmikan oleh Menteri Besar Terengganu Datuk Seri Ahmad Said dan turut dihadiri Setiausaha Kerajaan Negeri, YB Dato Haji Mazlan Ngah, Ahli-Ahli Mesyuarat Kerajaan Negeri serta pegawai tinggi kerajaan yang lain.

Menurut Menteri Besar, setiap tahun kerajaan negeri menghantar 100 orang termasuk imam, bilal serta pegawai tadbir menunaikan fardhu Haji dan 30 orang daripada mereka adalah yang menerima APC.

Terenganu mempunyai kira-kira 8,000 penjawat awam daripada 10,000 jawatan yang ditawarkan dan akan membuat pengambilan baru secara berperingkat-peringkat bagi memenuhi jawatan yang masih kosong.

No comments:

Post a Comment