Saturday, May 14, 2011

Peroleh hasil RM3.5 juta jika tidak bubar T-Team

Persembahan 'yo-yo' T-Team menyebabkan diberikan amaran.
Kerajaan Negeri mungkin memperoleh anggaran pendapatan sebanyak RM3.5 juta dalam sektor pelancongan jika tidak membubarkan pasukan bola sepak T-Team.

Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan Negeri, Datuk Abdul Rahin Mohd Said berkata, pendapatan itu melebihi peruntukan yang dikeluarkan sebanyak RM3 juta untuk pasukan itu.

Menurutnya, angka itu diperoleh melalui pengiraan kasar melibatkan perbelanjaan 500 pelancong yang datang ke Terengganu ketika perlawanan berlangsung.

“Dalam aspek pelancongan umpamanya, kalau 14 perlawanan ada dalam satu tahun, itu pun kalau dia buat ‘round robin’ lebih daripada itu (pendapatan diperoleh). Kalau kita masuk separuh akhir, suku akhir atau akhir termasuk piala FA mungkin 20 perlawanan (berlangsung di Terengganu).

“Kita ambil 200 orang datang ke Terengganu untuk membantu penginapan di hotel pada satu perlawanan dan mengikut Lembaga Penggalakan Pelancongan (Tourism Malaysia), kalau pelancong domestik, dia belanja RM500 dan pelancong luar akan membelanjakan sebanyak RM5,000 termasuk bayar tiket kapal terbang, makan di hotel, penginapan dan sebagainya,” katanya.

No comments:

Post a Comment