Thursday, September 22, 2011

1,268 Tidak Tuntut Wang Zakat Maidam

Seramai 1,268 daripada 32,000 orang yang disenaraikan sebagai penerima zakat oleh Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu (Maidam) pada tahun ini tidak tampil mengambil wang berkenaan.

Ketua Pegawai Eksekutif Maidam, Wan Harujan Sulaiman memberitahu, seramai 21 orang pula mengembalikan wang yang diterima dengan kesedaran bahawa mereka tidak lagi berhak menerimanya.

''Perubahan taraf hidup mereka yang semakin baik dan kesedaran masyarakat mungkin menggambarkan keadaan ini.

''Pada tahun lalu kira-kira 3,000 orang menolak pemberian itu kerana merasakan mereka tidak lagi layak dan telah keluar daripada kelompok asnaf," ujarnya.

Bercakap kepada Utusan Malaysia di Kuala Terengganu baru-baru ini, beliau memberitahu, Maidam memperuntukkan RM12.7 juta bagi pemberian zakat kepada 32,000 penerima tahun ini.

Menyentuh mengenai pungutan pelbagai jenis zakat, beliau berkata, pihaknya menjangkakan sejumlah RM80 juta boleh dikumpul sepanjang tahun ini.

''Sepanjang Ramadan lalu, kita menerima RM22.36 juta, pertambahan sebanyak RM3 juta berbanding Ramadan 2010," ujarnya.

Katanya, hasil pungutan zakat digunakan sebaik mungkin untuk membangunkan kehidupan umat Islam termasuk dalam aspek peningkatan kesejahteraan hidup, menjana ekonomi dan meningkatkan tahap pendidikan.

Beliau menarik perhatian, pihaknya terus berusaha mempelbagaikan kegiatan seiring dengan keperluan dan tuntutan keadaan semasa.

''Segala apa yang kita rancang dan laksanakan akan diumumkan kepada masyarakat untuk membolehkan mereka mengetahui bahawa ke manfaat wang itu," ujarnya.

No comments:

Post a Comment