Tuesday, September 27, 2011

66 Taska YPK dilengkapi CCTV

Tengku Besar Terengganu, Sharifah Nong Asegaff (tiga dari kiri) mengagihkan duit raya kepada kanak-kanak sambil diperhatikan oleh Mohd. Shafaruddin Mustaffa (kiri) pada majlis sambutan hari raya anjuran Kelab Keluarga Taska Batu Buruk di Kuala Terengganu, baru-baru ini.

Sebanyak 66 taska kelolaan Yayasan Pembangunan Keluarga (YPK) di seluruh negeri ini akan dilengkapi kamera litar tertutup (CCTV) bagi meningkatkan tahap keselamatan kanak-kanak di taska itu.

Pengarah YPK negeri, Mohd. Shafaruddin Mustaffa berkata, ia sebagai langkah berjaga-jaga dan pada masa ini sebanyak 16 taska telah dilengkapi kemudahan itu pada tahun ini.

Katanya, pemasangan peralatan itu akan dilakukan secara berperingkat dengan kos keseluruhan dianggarkan sebanyak RM100,000.

‘‘Menjelang akhir tahun depan kesemua 66 taska termasuk 32 Taska Permata Keluarga dilengkapi kemudahan itu,’’ katanya ketika ditemui pada majlis sambutan Aidilfitri anjuran Kelab Keluarga Taska Batu Buruk di Kuala Terengganu, baru-baru ini.

Majlis turut dihadiri oleh Tengku Besar Terengganu, Sharifah Nong Asegaff yang menyampaikan sumbangan raya kepada anak-anak kelab keluarga berkenaan.

Katanya, pemasangan CCTV itu dapat memantau dan mengelakkan sebarang perkara yang ditidak diingini berlaku terutama di kalangan kanak-kanak di bawah jagaan YPK.

‘‘YPK memberi perhatian yang serius terhadap keselamatan kanak-kanak, walaupun pada keseluruhannya semua taska berada dalam persekitaran yang selamat,” ujarnya.

Pada masa ini katanya, YPK mempunyai 3,500 kanak-kanak yang berusia di bawah empat tahun yang ditempatkan di 66 buah taska seluruh negeri.

Setiap tahun YPK membelanjakan kira-kira RM11 juta untuk pengurusan dan gaji kakitangan di samping bantuan subsidi bayaran kanak-kanak yang ditempatkan di taska berkenaan.

Utusan Malaysia

No comments:

Post a Comment