Saturday, September 24, 2011

Kastam Sita Barangan Seludup Bernilai RM591 Ribu

Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) Negeri menyita pelbagai barang seludup bernilai RM591,000 melibatkan pengelakan cukai hampir RM1.5 juta sejak Januari lalu.
Pengarahnya, Abdullah Zawawi Abd. Latif berkata, hasil rampasan itu juga, 83 kertas siasatan dibuka dan 81 daripadanya telah dikenakan kompaun, manakala dua lagi didakwa di mahkamah.

Katanya, sebahagian besar daripada barangan seludup adalah rokok (55 kes), minuman keras (11) di samping mercun, bunga api, beras, kenderaan dan pakaian.

"Kes-kes yang dikendalikan sememangnya tidak banyak pendakwaan tapi kita akan pastikan bahawa setelah kertas siasatan dibuka, mana-mana kes yang tidak didakwa pasti dikenakan kompaun yang sewajarnya," katanya di Kuala Terengganu kelmarin.

Abdullah memberitahu, daerah Kuala Terengganu dan Dungun merupakan daerah yang paling banyak kes penyeludupan rokok berbanding daerah lain.

"Bagaimanapun, kita tetap memberi perhatian terhadap daerah-daerah lain dalam usaha membanteras apa jua kegiatan penyeludupan," ujar beliau.

Beliau menegaskan, pihaknya akan sentiasa melakukan intipan, pemantauan dan pemeriksaan bagi memastikan kegiatan penyeludupan dapat ditangani.

Abdullah turut meminta kerjasama daripada orang ramai sekiranya mempunyai sebarang maklumat berkaitan kegiatan penyeludupan dan saguhati disediakan jika berjaya menghasilkan kes.

"Orang ramai boleh menghubungi JKDM Terengganu di talian 09-6204257 atau talian bebas tol 1-800-88-8855," katanya.

No comments:

Post a Comment