Saturday, September 24, 2011

Kerajaan Negeri Sedia Bincang Bina Bangunan Baru IPK, IPD

Kerajaan Negeri bersedia berbincang dan bekerjasama bagi membina bangunan baru Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Terengganu dan Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) sekiranya mendapat persetu-juan daripada Kementerian Dalam Negeri (KDN).

Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said berkata, tapak baru yang sesuai untuk membina bangunan terbabit sudah dikenal pasti iaitu melibatkan kawasan padang bola dan tempat letak kereta Majlis Bandaraya Kuala Terengganu (MBKT) yang berada berhampiran bangunan IPK sedia ada kini.

Menurutnya, bangunan yang beroperasi sejak tahun 1960-an itu perlu dinaik taraf secepat mungkin berdasarkan keperluan mendesak berikutan kepesatan daerah ini serta mahu mewujudkan suasana kerja yang kondusif.

“Dulu, pihak Kerajaan negeri pernah berbincang dengan Polis Terengganu berhubung perkara ini. Kerajaan negeri bersetuju menyediakan tapak baru pembinaan kompleks itu di tepi kompleks lama dengan keluasan yang hampir sama.

“Selepas siap pembinaan, bangunan lama akan dirobohkan dan tapak asal akan diberi kepada Kerajaan negeri bagi membolehkan pelbagai projek komersil dilakukan di kawasan itu,” katanya.

“Bagi pihak Kerajaan Negeri, kami tidak mempunyai masalah untuk duduk semeja dan berbincang serta memberi kerjasama bagi memastikan pembinaan bangunan baru itu dapat berjalan dengan lancar.

“Kami akan sentiasa membantu dan memberi sokongan penuh kepada pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM) Terengganu bagi memantapkan lagi mutu perkhidmatan yang bersesuaian dengan perkembangan semasa dunia hari ini,” katanya.

Beliau berkata sedemikian kepada pemberita dalam satu sidang media selepas menghadiri Majlis Jamuan Hari Raya PDRM Kontinjen Terengganu di IPK, di Kuala Terengganu, kelmarin.

Hadir sama, Ketua Polis Terengganu, Datuk Jamshah Mustapa dan timbalannya, Datuk Hamzah Md Jamil.

Kata Dato’ Seri Ahmad, pembangunan berkenaan meliputi pembinaan prasarana baru bertingkat yang lebih selesa, penambahan kelengkapan logistik dan kekuatan anggota yang akan dikemaskini mengikut kapasiti penduduk.

Tambah beliau, sekiranya perancangan itu dipersetujui oleh pihak Kementerian Dalam Negeri, kawasan projek komersil itu turut melibatkan pembangunan tapak Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah yang dirancang untuk dirobohkan.

No comments:

Post a Comment