Thursday, September 29, 2011

Rumah Rosak Akibat Ribut Akan Dibaiki Segera - Ahmad Said

Beberapa orang pekerja memotong dahan pokok yang menimpa sebuah kenderaan di luar Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah, Kuala Terengganu kelmarin.

Menteri Besar Terengganu Datuk Seri Ahmad Said semalam mengarahkan semua rumah yang rosak akibat kejadian ribut Selasa malam dibaiki segera.

Katanya arahan itu telah dikeluarkan kepada semua wakil rakyat di kawasan terbabit.
Berikutan itu wakil rakyat di negeri ini di minta memberi bantuan segera kepada mana-mana penduduk yang mengalami kerugian harta benda dan kerosakan rumah akibat di landa ribut dan angin kencang malam kelmarin.

"Saya mendapat laporan bahawa di Kampung Seberang Takir di sini, kira-kira 100 buah rumah rosak teruk selepas bumbung-bumbung rumah berkenaan diterbangkan ribut," katanya selepas mesyuarat Exco, di Kuala Terengganu semalam.

Ahmad Said berkata antara daerah yang teruk terjejas akibat kejadian ribut yang melanda kira-kira 8.45 malam itu ialah Kuala Terengganu, Besut dan Dungun.

"Jumlah kerugian belum diketahui dan kerajaan negeri masih menunggu laporan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat," katanya.

Katanya, pihaknya belum menerima maklumat tepat mengenai jumlah rumah yang rosak serta kerugian harta benda awam akibat bencana yang dilaporkan berlaku di beberapa kawasan di negeri ini, termasuk Seberang Takir dan Kuala Terengganu.

Katanya, bantuan segera amat diperlukan mereka bagi membaiki pelbagai kerosakan seperti bumbung, dinding dan pelbagai kelengkapan lain.

“Kejadian ribut dan hujan lebat yang berlaku malam tadi agak luar biasa berbanding apa yang pernah di alami sebelum ini di mana banyak kemudahan awam seperti tiang lampu, pondok rehat dan papan iklan rosak,” katanya.

Tinjauan Teganukita mendapati, pihak berkaitan iaitu Majlis Bandaraya Kuala Terengganu, Tenaga Nasional Berhad dan Telekom Malaysia mula membersihkan kawasan yang dilanda ribut dengan mengalihkan dahan pokok dan membetulkan papan tanda, kabel elektrik serta telefon.

Sementara itu, Kosmo! Melaporkan, beratus-ratus rumah di sekitar Kuala Terengganu rosak teruk akibat dipukul ribut dan angin kencang dalam kejadian malam kelmarin.

Kejadian kira-kira pukul 9 malam itu menyebabkan bumbung-bumbung rumah rosak teruk sementara lebih sepuluh kereta milik penonton yang diletakkan di luar stadium rosak dihempap pokok.

Selain itu, puluhan papan iklan turut diterbangkan angin manakala beberapa keping zink di kawasan stadium tercabut.

Laporan awal mengesahkan beratus-ratus rumah telah rosak selain beberapa pokok besar di tengah bandar tumbang.

No comments:

Post a Comment