Saturday, September 24, 2011

SATU - Urusan Terima Aduan Air Didendalikan Swasta

Terengganu menjadi negeri pertama menyerahkan urusan menerima aduan pengguna berhubung masalah bekalan air kepada syarikat swasta bagi memendekkan tempoh yang diambil untuk mengatasi masalah berkenaan.

Melalui kerjasama yang dimeterai, pusat panggilan Talian Aduan Syarikat Air Terengganu (SATU) kini dikendalikan Syarikat VADS Bhd., rakan penyumberan luar pusat panggilan pelanggan terkemuka di negara ini.

Selain menerima panggilan masuk, VADS akan menyalurkan maklumat, pertanyaan atau aduan yang diterima kepada pejabat-pejabat SATU daerah, melakukan panggilan susulan kepada pelanggan serta memaklumkan perkembangan masalah mereka.

Setiap masalah yang dikemukakan berhubung bekalan air di negeri ini dijangka dapat diatasi dalam tempoh sehari atau paling lama tiga hari jika masalah tersebut lebih serius.

Majlis menandatangani perjanjian dan pelancaran Talian Aduan SATU, antara SATU yang merupakan syarikat milik kerajaan negeri dan Syarikat VADS Bhd disaksikan oleh Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said di Kuala Terengganu, kelmarin.

SATU diwakili Ketua Pegawai Eksekutifnya, Husain Embong (gambar kanan) manakala VADS diwakili oleh Ketua Pegawai Eksekutifnya, Ghazali Omar.

Serentak dengan itu juga, Ahmad menyempurnakan pelancaran Talian Aduan Satu 1-300-88-2111 sebagai salah satu lagi usaha memastikan pengguna air di negeri itu mendapat perkhidmatan terbaik.

Bagi mengelakkan masalah kesukaran komunikasi di antara pelanggan, seramai sembilan kakitangan disediakan di pusat panggilan Talian Aduan SATU yang terdiri daripada anak-anak negeri yang lebih memahami loghat, budaya dan kehendak pelanggan di negeri itu.

Husain berkata, walaupun secara fizikalnya pusat pengendalian itu berada di Kuala Lumpur, namun para pelanggan SATU tidak akan menghadapi masalah komunikasi.

"Dalam tempoh enam bulan percubaan menggunakan talian itu mulai November tahun lalu, kami menerima lebih 22,000 aduan melibatkan paip bocor, gangguan bekalan dan akaun bil air dan daripada jumlah itu 95 peratus dapat diselesaikan," katanya.

Dalam pada itu, Ahmad berharap rakyat negeri itu dapat memanfaatkan penggunaan talian aduan dengan bersikap lebih sensitif untuk membantu SATU dengan melaporkan kesulitan mahupun masalah yang dihadapi berkaitan bekalan.

No comments:

Post a Comment