Thursday, September 22, 2011

TM Terengganu Catat Kerugian Kira-kira RM2 Juta Akibat Kecurian Kabel

Telekom Malaysia Bhd (TM) mengalami kerugian kira-kira RM2 juta bagi tempoh lapan bulan pertama tahun ini akibat kegiatan mencuri kabel yang berleluasa di Terengganu.

Pengurus Besar TM Terengganu Badrul Hisham Bahari berkata terdapat 200 kes kecurian kabel dilaporkan kepada TM Terengganu dan ia mengakibatkan gangguan perkhidmatan kepada kira-kira 10,500 pelanggan TM di negeri ini.

"Tindakan mencuri oleh individu yang tidak bertanggunjawab ini telah menyebabkan TM Terengganu menanggung kerugian yang tinggi terutama dalam membabitkan kos pemasangan semula kabel dan pada masa yang sama ia menjejaskan perkhidmatan kepada pelanggan TM," katanya kepada pemberita pada majlis jamuan hari raya anjuran TM Terengganu di Kuala Terengganu, semalam.

Beliau berkata bagi mengelakkan kejadian kecurian itu berulang pihaknya mengambil inisiatif memasang alat penggera (alarm) dan membuat rondaan dari masa ke semasa sebagai langkah pencegahan.

Pihak TM juga telah mengenalpasti beberapa kawasan 'panas' yang kerap berlaku kecurian dan tindakan penambahbaikan dari segi keselamatan telah menghasilkan kesan yang positif setakat ini, katanya.

No comments:

Post a Comment