Wednesday, November 2, 2011

Isu Jurulatih – Kemelut Apa Yang Melanda PBSNT Ketika Ini?

Irfan masih enggan menyatakan sebab sebenar beliau mahu tinggalkan Terengganu. Perlukah campur tangan Ahmad Said dalam isu ini?

"Memang sedih nak tinggalkan negeri ini dan pemain, namun di saat ini saya terpaksa buat keputusan ini demi masa depan pasukan dan diri sendiri.

Demikian kata Irfan Bakti tanpa mengulas lanjut punca sebenar beliau mengambil tindakan melepaskan jawatan sebagai ketua jurulatih pasukan Terengganu kelmarin.

Irfan kelihatan sugul ketika mengumumkan keputusannya, namun menafikan keputusannya itu kemungkinan berkait dengan situasi tidak menyenangkan baginya.

Ketika Irfan sudah memuktamadkan keputusannya, Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said mengharapkan jurulatih itu berfikir dua kali sebelum meninggalkan skuad Terengganu.

Ahmad Said menyatakan beliau tidak bermaksud mahu campur tangan dengan pihak pengurusan PBSNT tetapi khidmat jurulatih yang berusia 60 tahun itu masih diperlukan untuk misi kejuaraan akan datang.

"Saya berpuas hati dengan pencapaian yang ditunjukkan beliau sepanjang membimbing pasukan Terengganu dan saya berharap beliau akan kekal bersama Terengganu untuk tahun hadapan." ujar Ahmad Said.

Menteri Besar Terengganu melihat ada kewajarannya Irfan terus bersama Terengganu bagi menghadapi saingan musim depan jika jurulatih itu mahukan cabaran lebih besar kerana harapan makin tinggi.

Menurut Ahmad Said, beliau akan berbincang dengan Persatuan Bola Sepak Terengganu (PBSNT) dan jurulatih berasal dari Kelantan itu untuk mendapatkan kepastian.

Sebelum ini, katanya, beliau dimaklumkan PBSNT ada menawarkan kontrak kepada Irfan Bakti untuk dua musim lagi, namun tidak tahu mengapa jurulatih itu enggan menyambung kontraknya.

Pertanyaan, apakah PBSNT membuat keputusan bersendirian tanpa merujuk kepada ‘ketua majikan’ mereka dalam membuat keputusan?

Ahmad Said memang mengambil berat sukan bolasepak negeri dan peruntukan tahunan dua pasukan negeri – Terengganu dan T’Team – mendapat perhatian serius beliau walaupun tidak memegang jawatan sebagai Presiden persatuan bola sepak negeri seperti rakan Menteri Besar di negeri lain.

Ahmad Said mengiktiraf bahawa selama dua musim di bawah kendalian Irfan, Terengganu berjaya menjuara Piala FA, menjadi naib juara Liga Super dan terbaru naib juara Piala Malaysia selepas kalah kepada Negeri Sembilan 2-1 dalam perlawanan akhir Sabtu lalu.

Irfan akan tetap akan diingati sebagai jurulatih yang bertanggungjawab menjadikan Terengganu gergasi bola sepak Pantai Timur.

Pengumuman Irfan dalam nada sebak sambil mengakui keputusan itu sesuatu yang sukar untuk dilakukannya menggambarkan sesuatu yang tidak kena.

Secara terbuka Irfan mengakui pasukan Terengganu merupakan pasu- kan terbaik yang pernah dibimbingnya sejak menjadi jurulatih lebih 20 tahun lalu.

“Saya sayangkan pasukan ini dan saya sayangkan pemain-pemain saya. Mereka telah memberikan kerjasama yang cukup baik sepanjang dua musim saya berada di sini,” ujarnya yang mempunyai kontrak sehingga 31 November ini.

Ditanya adakah faktor dalaman mendorong keputusannya untuk menarik diri, Irfan enggan mengulas sebaliknya memberi alasan inginkan cabaran baharu.

Irfan yang menggantikan Ken Worden sebagai jurulatih Terengganu pada awal musim 2010, tidak menafikan yang beliau memang ada menerima tawaran daripada pasukan lain.

Namun, bekas pengendali skuad Negeri Sembilan, Pulau Pinang dan Telekom Melaka itu masih belum bersedia untuk mendedahkan pasukan yang bakal disertainya pada musim depan.

Dan pengumuman tergesa-gesa tanpa memaklumkan kepada Menteri Besar oleh PBSNT yang mengundang Ahmad Said mahu berbincang secara tiga mata – Ahmad Said, PBSNT dan Irfan – menggambarkan bahawa Ahamd Said tidak dimaklumkan mengenai keputusan PBSNT mahu mengambil jurulatih baharu.

"Saya akan berbincang dengan kedua-dua belah pihak mengenai perkara ini dan berharap jurulatih itu terus dapat berkhidmat dengan pasukan Terengganu kerana beliau telah banyak membawa kejayaan kepada pasukan ini," katanya pada majlis perasmian Sukan Rakyat Mega di Kampung Jeram Manir, dekat Kuala Terengganu, malam kelmarin.

PBNST telah pun menawarkan tugas yang dikosongkan Irfan itu kepada bekas jurulatih Pos Malaysia, Mat Zan Mat Aris secara lisan.

No comments:

Post a Comment