Wednesday, February 22, 2012

Pengusaha Restoran di Terengganu Diharap Tidak Ambil Keuntungan Melampau

Persatuan Pengguna Negeri Terengganu mendesak pengusaha restoran dan kedai makan di negeri itu supaya tidak mengaut keuntungan melampau dengan mengenakan caj makanan tidak munasabah, terutama terhadap pelancong dari negeri lain.

Pengerusi persatuan itu, Mohamad Zuki Mohamad Ragam, berkata pihaknya banyak menerima aduan mengenai hal itu sepanjang musim cuti persekolahan tahun lalu membabitkan beberapa restoran di sekitar Batu Buruk.

Beliau berkata, pihaknya khuatir jika perkara ini berlarutan, ia akan menjejaskan sektor pelancongan yang juga antara sumber ekonomi utama negeri Terengganu.

"Ramai pelancong dari luar merungut mengenai sikap pengusaha restoran dan kedai makan yang tidak mempamerkan tanda harga makanan dan ada juga kes yang mana pengusaha tidak mengikut tanda harga yang dipamerkan," katanya kepada pemberita di Kuala Terengganu, semalam.

Katanya, pada minggu lalu, persatuan menerima aduan daripada seorang pengunjung yang dikenakan bayaran sehingga lebih RM100 untuk hidangan seekor ikan siakap bersaiz sederhana di sebuah restoran di Batu Buruk yang sepatutnya hanya RM50 hingga RM60 saja seekor.

No comments:

Post a Comment