Monday, March 19, 2012

PAS Terengganu Memang Pengecut Berdepan PKR, DAP


Jelas sudah PAS Terengganu dan rakan ‘sebantalnya’ tidak berupaya menyelesaikan pembahagian kerusi sesama mereka.

Tidak akan ada kata sepakat antara mereka dan kini sudah terserlah PAS tidak bersetuju dengan cadangan PKR mahu bertanding di sekurang-kurangnya 11 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) dan tiga kerusi Parlimen.

Walaupun Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang adalah dari Terengganu, ternyata PAS Terengganu tidak berani membuat keputusan sendiri sebaliknya menyerahkan kepada PAS Pusat membuat keputusan.


Sebelum ini nampak PAS bagaikan sedia 'masuk gelanggang' dan 'membedil' PKR mempertahankan kerusi yang mahu ditandinginya.

Tetapi semalam, ternyata PAS Terengganu begitu takut dan bersifat pengecut apabila berdepan dengan PKR dan DAP walaupun sebelum ini cakap bukan main lantang akan mempertahankan kerusi mereka bagi menjamin kemenangan PAS di Terengganu.


Sebaliknya semalam, sikap penakut dan bimbang ditolak oleh pakatan pembangkang sebagai ‘rakan kongsi untuk ke Putrajaya terserlah’ apabila Pesuruhjaya PAS Terengganu Abdul Wahid Endut, berkata keputusan akhir terletak pada pucuk pimpinan pusat pakatan pembangkang.

Dalam pada itu, PAS Terengganu menganggap permintaan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Terengganu untuk bertanding di tiga kerusi parlimen dan 11 kerusi dewan undangan negeri (DUN) pada pilihan raya umum akan datang sekadar hasrat parti itu.

Menurut Abdul Wahid: ‘Itu hasrat dia...dia nak bertanding. Kita juga ada hasrat sendiri, tapi kita tak naklah beritahu…" Bercakap kepada pemberita di Kuala Terengganu semalam, katanya PAS Terengganu yakin perkara itu dapat diselesaikan dengan baik.

"Kita tunggu keputusan pusat," katanya menambah agihan kerusi akan dibuat pimpinan pusat dalam sedikit masa lagi.

Beliau diminta mengulas laporan media awal bulan ini yang memetik Pengerusi PKR Terengganu Azan Ismail sebagai berkata parti itu berhasrat meletak tiga calon parlimen dan 11 calon DUN di negeri tersebut pada pilihan raya umum akan datang.

Selasa lalu, Ketua Penerangan PKR Terengganu yang berang dengan sikap PAS menyindir parti itu apabila mengatakan ‘Bolotlah kesemua 32 kerusi DUN!”.

 Mengenai calon, Abdul Wahid berkata PAS Terengganu masih dalam peringkat mengumpul nama calon sebelum disaring untuk senarai akhir.

Pada pilihan raya umum 2008, PKR bertanding di dua kerusi parlimen iaitu Kemaman dan Dungun serta lima kerusi DUN iaitu Bandar, Seberang Takir, Telemong, Kota Putera dan Permaisuri, namun kesemua calon mereka tewas di tangan calon Barisan Nasional.

No comments:

Post a Comment