Tuesday, March 20, 2012

Pembangkang Khianati Masa Depan Pelajar Di Luar Negara

 Kerajaan keluar belanja ratusan juta untuk membiayai pelajaran mereka di luar negara, dengan harapan bila tamat pengajian dapat merubah kehidupan keluarga dan berbakti kepada negara...kerajaan sedih bila ada segelintir pelajar terpengaruh dengan hasutan pemimpin pembangkang malah secara terang-terangan menzahirkan protes kepada kerajaan...Merekalah pengkhianat sebenar kerana telah meracuni pemikiran anak-anak kita yang berada di luar negara dengan memberi gambaran buruk tentang kerajaan." - Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said

 Isu penarikan balik pinjaman terhadap enam pelajar Terengganu di Mesir heboh diperkatakan bukan sahaja di Terengganu tetapi juga di beberapa negeri lain, khusunya negeri yang diperintah pembangkang.

Sedangkan, Kerajaan Barisan Nasional (BN) Terengganu sanggup melakukan apa saja untuk memastikan generasi pelajar terus mencipta kejayaan dalam pelajaran yang akan mengembirakan banyak orang termasuk ibu bapa, guru dan masyarakat keliling.

Namun adakah pelajar dan sesetengah ibu bapa berpendapat demikian?

Jika mereka sedar tanggungjawab mereka, iaitu belajar untuk mendapat keputusan cemerlang dan kemudian baru menyertai politik atau pergerakan NGO, tidak akan berlaku pelajar pulang dari luar negara tangan kosong.

Atau mereka terpaksa pulang kerana biasiswa yang dianugerah ditarik balik atau ‘terlepas dari tangan mereka’ akibat keputusan peperiksaan yang buruk.

Bayangkan berapa ramai yang menunggu untuk mendapatkan peluang, pinjaman serta biasiswa tetapi yang sudah dapat tidak menghargainya.

Adalah sesuatu yang pelik apabila sebuah pertubuhan menamakan Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) yang mengatakan mereka tidak menolak kemungkinan melancarkan protes besar-besaran terhadap Kerajaan Terengganu jika Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said enggan membatalkan keputusan menarik balik kemudahan pinjaman yang diberikan kepada enam pelajar di Mesir.

Pengerusinya, Ahmad Syukri Ab Razab berkata, sikap Kerajaan Negeri Terengganu bukan sahaja tertutup, bahkan turut bercanggah dengan slogan ‘merakyatkan pentadbiran’ yang dicanang sendiri oleh Ahmad.

Bukan main kasar dan kesat perkataan digunakan Ahmad Syukri apabila mengatakan Menteri Besar Terengganu tidak sepatutnya mencampur aduk kepentingan politik sempit dalam menilai hak yang dimiliki mahasiswa.

Adalah tidak wajar untuk mahasiswa yang terbabit dihukum hanya kerana pendirian Kerajaan Negeri yang tidak bersetuju dengan Himpunan Bersih," kata beliau dalam satu kenyataan dikeluarkan semalam.

Ahmad Syukri berkata sewajarnya bertindak lebih profesional dengan memisahkan sentimen politik seterusnya membuat keputusan yang lebih adil.

Menurutnya tindakan Menteri Besar itu ketinggalan zaman, tidak bertamadun dan melanggar batas kemanusiaan apabila hak mahasiswa untuk mendapat pinjaman dinafikan secara kuku besi.
Beberapa blog memberikan sokongan kepada tindakan Yayasan Terengganu itu dan ketegasan ini wajar dipraktikkan bukan sahaja di Terengganu tetapi juga di negeri-negeri lain.



Blog Din Turtle, menyebut apa yang dikatakan Ahmad Syukri bahawa kerajaan BN Terengganu akan terlepas undi dalam PRU 13 nanti hanya suatu andaian semata-mata.



Sementara blog zabidi saidi, menyebut: “Ulasan saya, saya menyokong penuh dengan ketegasan Ahmad Said sebagai Pengerusi Yayasan Terengganu. Peduli apa dengan ugutan SMM. Nak berdemonstasi teruskanlah. Kita masuk universiti nak gi belajar bukan nak gi buat benda tak ada faedah. Tahniah kepada Ahmad Said.

Sementara blogger papagomo yang memang keras kritikannya menyebut: “Rakyat mampu menilai apa yang berlaku dalam kejadian ini dan yang pastinya ibu bapa keenam enam para pelajar tersebut usah memarahi kerajaan Negeri Teregganu kerana yang melakukan kesalahan adalah anak mereka itu sendiri.”


Malah kata papagomo, usulkan sahaja kepada PAS agar menyambung pinjaman atau biasiswa keenam enam para pelajar tersebut. Ini kerana penyertaan pelajar itu menyertai Bersih adalah kerana pembangkang khususnya PAS 'menghasut mereka.

Jadi bagi papagomo, PAS perlu bertanggungjawap dengan apa yang berlaku keatas 6 mahasiswa di Mesir itu.

Di pihak Ahmad Said sebagai Pengerusi Barisan Nasional (BN) Terengganu, beliau meminta pemimpin parti pembangkang berhenti dari bermain politik kotor termasuk menghasut pelajar di luar negara supaya membenci kerajaan.

“Merekalah pengkhianat sebenar kerana telah meracuni pemikiran anak-anak kita yang berada di luar negara dengan memberi gambaran buruk tentang kerajaan,” katanya di majlis penyerahan e-Book kepada pelajar Tahun Empat di kawasan Dewan Undangan Negeri (Dun) Bukit Tunggal petang kelmarin.

Katanya, pemimpin pembangkang lebih mementingkan agenda politik mereka daripada memikirkan masa depan generasi muda yang semakin mencabar dalam dunia tanpa sempadan.

 “Kerajaan keluar belanja ratusan juta untuk membiayai pelajaran mereka di luar negara, dengan harapan bila tamat pengajian dapat merubah kehidupan keluarga dan berbakti kepada negara,” katanya.

Tambahnya, kerajaan sedih bila ada segelintir pelajar terpengaruh dengan hasutan pemimpin pembangkang malah secara terang-terangan menzahirkan protes kepada kerajaan seperti yang berlaku di Mesir tahun lalu.

Katanya, kerajaan belanja RM25 juta setahun untuk e-Book, ini tidak termasuk bantuan lain seperti ‘one off’ kepada pelajar yang dapat masuk universiti, pelajar cemerlang yang berjumlah RM350 juta setakat ini.

No comments:

Post a Comment