Monday, May 28, 2012

Rekod Jenayah Di Terengganu - Polis Terengganu Berbohong?

 
"Dalam tempoh lima bulan pertama tahun ini, sebanyak 1,472 direkodkan pelbagai kesalahan jenayah dilaporkan berbanding 1,494 kes dilaporkan dalam tempoh yang sama pada tahun lalu. ...Ini membuktikan, pasukan polis telah menjalankan tugasan dengan baik bagi membanteras kegiatan jenayah ..." - Datuk Jamshah Mustapa

Apakah Polis Terengganu dan Ketua Polis Negeri Datuk Jamshah Mustapa bohong mengenai kedudukan jenayah di Terengganu?

Terengganu dilaporkan berjaya mencatatkan penurunan kadar jenayah kepada 1.47 peratus pada tahun ini dan menjadikan negeri kedua terendah di seluruh negara selepas Perlis.

Namun, Exco Dewan Pemuda PAS Malaysia, Muhammad Khalil Abdul Hadi berkata beliau dimaklumkan oleh pihak polis pelbagai kes jenayah semakin meningkat dan membimbangkan, khususnya di negeri Terengganu.

Semua pihak termasuk polis dan masyarakat umum mesti memberikan perhatian dan mengambil tindakan bersama (mencegah jenayah)...Saya dimaklumkan oleh pihak polis bahawa kes-kes jenayah di Terengganu ini secara khususnya meningkat dan sangat membimbangkan,”ujarnya.

Khalil berkata demikian ketika diminta mengulas tentang kejadian jenayah ragut yang berlaku kepada beliau serta isterinya pada 21 Mei itu.


Pada kejadian yang menimpa beliau itu, seorang pemuda yang berpura-pura memesan makanan di sebuah restoran telah secara tiba-tiba merampas beg tangan isterinya, Dr Farhana Hasbullah, 32, ketika mereka sekeluarga sedang menikmati makan malam.

Dalam pergelutan dengan ‘suspek’ peragut itu, Ustaz Khalil mengalami kecederaan di betis kanan dan jari tangan kanannya.

Ketua Polis Negeri, Datuk Jamshah Mustapa pula, menurut satu laporan memetik beliau sebagai berkata, dalam tempoh lima bulan pertama tahun ini, sebanyak 1,472 direkodkan pelbagai kesalahan jenayah dilaporkan berbanding 1,494 kes dilaporkan dalam tempoh yang sama pada tahun lalu. 

Beliau berkata, kebanyakan kes jenayah yang dilaporkan dalam tempoh itu adalah kes kecurian motosikal dan pecah rumah.

Bagaimanapun beliau enggan menjelaskan bilangan kes.

“Walaupun kes kadar jenayah menurun, tetapi kes yang membabitkan kecurian kenderaan dan pecah rumah masih tinggi,’’ katanya selepas Majlis Penyerahan Basikal Tourism Malaysia Terengganu kepada Polis Diraja Malaysia Terengganu di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) negeri.

Ini membuktikan, pasukan polis telah menjalankan tugasan dengan baik bagi membanteras kegiatan jenayah di samping kerjasama masyarakat dalam memberikan maklumat sehingga tertangkap mereka yang terlibat.

“Kita sentiasa mengalu-alukan kerjasama orang ramai agar tampil memberi maklumat kepada pihak polis yang bertindak membanteras jenayah di negeri ini,” katanya.

Mohd Khalili yang juga Ketua Dewan Pemuda PAS Marang pula menegaskan, situasi peningkatan jenayah masakini itu perlu di muhasabah dengan melihat kepada keperluan perlaksanaan hukum jenayah Islam.

“Masyarakat Islam mesti kembali kepada hukum jenayah Islam (hudud dan qisas) untuk menyelesaikan masaalah ini...penjenayah pada hari ini tidak takut dan (tidak) menghormati dengan undang-undang yang ada pada hari ini,’tegasnya.

Oleh kerana itulah, katanya, kejadian jenayah semakin hari semakin ketara dan meningkat secara mendadak.

Sedangkan di pihak polis, apa yang penting ialah selain undang-undang yang ada, orang ramai perlu sama-sama mengatasi masalah jenayah dengan memberikan maklumat.

Selain itu orang ramai juga perlu mengelakkan mereka menjadi sasaran penjenayah dengan mengamalkan nasihat polis sama ada ketika bersendirian mahupun ketika berada di luar rumah dan sebagainya.

No comments:

Post a Comment