Monday, August 13, 2012

Tolak Pembangkang, Sokong Kerajaan BN Untuk Jamin 'Janji DiTepati'

Oleh Hambali Abdul Latiff 

 

Bagi rakyat Terengganu, khususnya mereka yang berada dalam Parlimen Kuala Nerus Khamis lalu mendengar sendiri apa yang dinyatakan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengenai janji kerajaan Barisan Nasional (BN) berbanding janji pembangkang yang bercita-cita untuk mengambil alih pemerintahan negara.

Amat jelas bagi BN seperti ditegaskan Najib, sebagai sebuah kerajaan yang dipilih oleh rakyat dan memerintah untuk membela dan mengutamakan rakyat, kerajaan BN tepati semua janji itu Malah, menurut Perdana Menteri, kerajaan BN yang ada hari ini bersedia ditolak rakyat kalau janji itu tidak ditunaikan.

Perdana Menteri pada ucapannya pada majlis Berbuka Puasa Pemimpin Bersama Rakyat di Kampung Padang Nenas dekat Kuala Terengganu Khamis lalu yang dihadiri kira-kira 10,000 orang menegaskan dengan jelas bahawa dalam Islam jika setiap janji itu tidak dikotakan ia boleh dianggap sebagai munafik.


Pada majlis itu, Perdana Menteri turut menyampaikan Sumbangan Ehsan Ramadan RM170,000 kepada 1,000 orang kurang berkemampuan termasuk anak yatim, orang kurang upaya, warga emas dan ibu tunggal.

Berikutan kesungguhan dan komitmen oleh kerajaan BN itu, semua rakyat di negeri ini, khususnya di Terengganu, tidak perlu takut kepada tema Hari Kebangsaan itu.

Ini kerana tema Hari Kebangsaan tahun ini iaitu 'Janji Ditepati' sama sekali tidak merupakan retorik politik sebaliknya ia berlandaskan kepada tuntutan agama.

Apa lagi kerajaan BN yang memerintah berpegang teguh kepada al-Quran dan Sunnah dalam melaksanakan tanggungjawab terhadap rakyat keseluruhannya.

Malah tema ‘Janji Ditekati’ berpaksikan kepada rukun agama. Tema ini menjelaskan dengan jelas bahawa BN berjuang untuk menunai dan menepati janji kepada seluruh rakyat di mana juga.

Tema itu jelas berpaksikan kepada Islam, bukannya berpaksikan kepada politik dan rakyat tidak perlu gusar kerana kerajaan BN berada pada landasan betul.

Apa yang dirancang dan dilakukan berlandaskan al-Quran dan sunnah untuk menjamin bukan sahaja rakyat makmur dan harmoni, malah Malaysia dinobatkan negara Islam pertama bergelar negara maju.


Amat jelas bahawa dalam melaksanakan tangggungjawabnya sebagai pemerintah, kerajaan BN tidak bermain politik atau membuat janji palsu seperti pembangkang yang pandai membuat janji tetapi tidak menunaikannya.

Bagi kerajaan BN Terengganu, dengan komitmen kerajaan Pusat untuk terus menunaikan janji, Menteri Besar Datuk Seri Ahmad Said yang turut berucap pada majlis yang dihadiri Perdana Menteri itu menegaskan kerajaan BN perlu dipertahankan kerana ia merupakan kerajaan yang mampu membela nasib rakyat.

Adalah menjadi harapan kepada Perdana Menteri dan Menteri Besar bahawa dengan nikmat dan kemakmuran yang dikecapi sekarang, rakyat tidak berbelah-bahagi menyokong kerajaan.

Bukan kerana sudah terbukti dengan segala kemudahan yang disediakan kerajaan tetapi sokongan ini perlu untuk meneruskan kesinambungan tradisi mebela dan memenuhi janji kepada rakyat. Lantas persoalan ialah apakah yang dilakukan pembangkang di Terengganu ini?

Yang nyata, walaupun pernah memerintah, kerajaan pembangkang gagal membawa sebarang pembaharuan dan tidak pernah membuat apa-apa untuk membela nasib rakyat negeri ini.

Yang dilakukan pembangkang, termasuk di Terengganu ini kini, dulu dan selamanya ialah mereka pandai dan suka berjanji tetapi tidak pernah menepatinya.

Sedangkan kerajaan Pusat membuktikan ia berjaya dalam memperkenalkan pelbagai program seperti Kedai Rakyat 1Malaysia, Klinik 1Malaysia, Bantuan Rakyat 1Malaysia selain memberikanmemberi imbuhan kepada peneroka dan sebagainya.

Amat jelas kedatangan pemimpin nombor satu negara itu ke Terengganu menyuntik semangat pemimpin kerajaan dan BN di negeri ini untuk bekerja lebih kuat bagi menjadikan Terengganu bukan sahaja negeri maju tetapi sebagai tempat untuk kediaman yang harmoni dan makmur untuk didiami.

Rakyat wajar menilai janji dan sumbangan kerajaan BN selama selain bersyukur dengan nikmat berada dalam sebuah negara yang makmur seperti Malaysia.

Buktinya bulan puasa ini rakyat dapat menjalani ibadah dengan sempurna dan tidak diganggu atau dihalang seperti di negara-negara lain.

Contohnya Perdana Menteri dapat menunaikan ibadah di dua masjid ketika di Terengganu, Khamis lalu iaitu menunaikan at Maghrib di Masjid Kampung Padang Nenas selain menunaikan solat Isyak dan solat sunat Tarawih di Masjid Wakaf Tembesu sebelum berlepas pulang ke ibu negara.

Nota - sebahagian besar bahan ini sudah disiarkan melalui Bicara Terengganukita, TrgFM hari ini (13 Ogos 2012) jam 1.30 tengahari.

No comments:

Post a Comment