Wednesday, September 26, 2012

SM Sukan Gong Badak Bakal Lahir Lebih Ramai Ahli Sukan


Sekolah Sukan Bukit Nenas...
Sekolah sukan kedua di Gong Badak berhampiran Kompleks Sukan Gong Badak di Kuala Terengganu, yang bakal beroperasi dua tahun lagi, dijangka melahirkan ramai ahli sukan bertaraf antarabangsa dalam tempoh enam hingga 10 tahun akan datang.

Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains, Teknologi dan Sumber Manusia negeri, Datuk Ahmad Razif Abd Rahman berkata pembinaan sekolah sukan di kawasan seluas lapan hektar itu akan bermula tahun depan dengan peruntukan awal kerajaan persekutuan sebanyak RM25 juta.

Beliau berkata, sekolah sukan itu dijangka mampu menampung antara 800 hingga 1,000 pelajar dan akan mempunyai kemudahan bertaraf antarabangsa yang mampu melahirkan ahli sukan terlatih dan berkemahiran tinggi dalam bidang sukan.

"Kesempatan untuk melahirkan ramai ahli sukan berprestasi tinggi itu akan digunakan semaksima mungkin oleh Terengganu supaya lebih ramai anak negeri berkecimpung dalam sukan bertaraf dunia," katanya kepada pemberita di Besut, semalam.

Terdahulu, Ahmad Razif mengunjugi keluarga Pegawai Pelajaran Daerah Setiu Allahyarham Mohd Azmy Zakaria yang meninggal dunia akibat kanser Khamis lepas.

Mohd Azmy juga adalah Pengetua pertama Sekolah Menengah Sukan Bukit Nenas Setiu.

Turut hadir Pengarah Pelajaran Negeri Zakaria Hussin yang turut menyampaikan sumbangan wang dari Tabung Bantuan Kebajikan Pendidikan (BAKEP) Terengganu kepada balu Allahyarham, Zawiah Khamis di kediamannya di Kampung Bukit Puteri.

Ahmad Razif berkata Sekolah Menengah Sukan Bukit Nenas (SMSBN) Setiu, yang pertama di Terengganu, akan terus menjadi pusat untuk pelajar lepasan sekolah rendah yang berbakat dalam sukan.

Beliau berkata SMSBN akan mengendalikan ahli sukan di peringkat awal sehingga mereka mencapai tahap tertentu sebelum berpeluang memasuki Sekolah Menengah Sukan Gong Badak.

Sekolah Menengah Sukan Gong Badak itu akan menggunakan tenaga pengajar yang dibekalkan oleh Kementerian Pelajaran dan 40 peratus daripada pelajarnya pula diambil dari seluruh negara.

No comments:

Post a Comment