Wednesday, May 15, 2013

Kerajaan BN Terengganu Tetap Laksana & Pertahankan Kesucian Agama Islam

Ahmad Said bersama pegawai kanan dan kakitangan Pejabat Menteri Besar mengaminkan doa sebelum masuk pejabat untuk memulakan tugas, kelmarin. 
Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said berkata, agama Islam kini adalah di bawah pengurusan Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu (Maidam) yang diketuai Ketua Agama negeri, Sultan Terengganu.

Berikutan itu, Kerajaan Negeri tidak bercadang melantik Exco secara khusus membabitkan portfolio agama.

“Kerajaan negeri tidak mengetepikan kepentingan agama Islam meskipun tiada portfolio khusus diwujudkan barisan ahli Majlis Kerajaan Negeri pada penggal ini.

Sekarang ia diambil alih oleh Maidam dan diketuai Sultan Terengganu. “Tidak timbul masalah berhubung perkara itu," katanya pada sidang media kelmarin.

Lantaran itu, kerajaan negeri menolak dakwaan tidak mengutamakan agama Islam disebabkan tiada portfolio agama yang khusus diwujudkan barisan ahli Majlis kerajaan negeri pada penggal ini sebagaimana sebelum ini.

Bukan kita suka-suka (tidak wujudkan portfolio) dan bukan mengetepikan soal agama. Harap jangan jadikan perkara ini (satu) spekulasi.

“Namun jika diminta selaraskan (portfolio) kita akan buatlah,” katanya.

Beliau mengulas dakwaan Pengarah Pilihan Raya Pas Terengganu, Ariffin Deraman yang mempersoalkan tiada Exco Agama diwujudkan dalam barisan kepimpinan baru kerajaan BN Terengganu.

Menurut Ariffin, keadaan itu jelas berbeza dengan kenyataan pemimpin Umno sebelum ini yang mengakui mereka memartabatkan agama Islam, sedangkan dalam kerajaan negeri yang dibarisi pemimpin Umno dan BN sendiri, portfolio sedemikian tidak diwujudkan.

Mengulas lanjut, Ahmad berkata barisan Exco yang dilantik akan diselaraskan apabila Kabinet dibentuk kelak.

No comments:

Post a Comment