Thursday, May 2, 2013

Pngundian Awal Membabitkan Anggota Tentera, Polis Lancar - Wan Ahmad

 Wan Ahmad Wan Ahmad (tiga, kiri) memantau pusat pengundian awal di Kem Sri Pantai sambil diiringi calon Pas Dun Seberang Takir, Zakaria Dagang dan Datuk Ahmad Razif daripada BN.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menyifatkan proses pengundian awal yang julung kali diadakan melibatkan anggota polis dan tentera, berjalan lancar.
Ia juga membuktikan ketelusan dengan membenarkan semua calon parti yang bertanding masuk ke tempat pembuangan undi.

Petugas SPR mencalit dakwat kekal di jari anggota polis yang juga pengundi tunggal Dun Bukit Tunggal, Nik Azlan Nik Kadir.
Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar berkata, dengan pelaksanaan baru diperkenalkan itu juga jelas menunjukkan tiada perkara ingin disembunyikan melibatkan proses pengundian di negara ini.

“Alhamdulillah, proses pengundian awal telah berjalan lancar dan ia adalah sejarah dalam negara kita apabila membenarkan semua calon parti yang bertanding masuk ke tempat proses pembuangan undi dan ia membuktikan ketelusan kita (SPR).

 “Selain itu, kita juga dapat melihat ketelusan pengundian awal telah berjalan lancar dan membolehkan semua parti politik yang bertanding berpuas hati,” katanya kepada pemberita ketika melawat Pusat Pengundian Awal di Batalion Ke-18, Rejimen Askar Melayu Diraja (RAMD) Kem Sri Pantai, Seberang Takir, di Kuaa Teregganu semalam.

Menurut Wan Ahmad lagi, pusat pembuangan undi awal akan ditutup pada jam 7 malam, di mana kotak undi akan dipaterikan dan disaksikan serta ditandatangani semua ejen sebagai bukti pengundian, selain akan dikawal 24 jam oleh polis.

Kotak undi hanya dibuka pada hari penjumlahan undi 5 Mei nanti.

 Sementara itu, seramai 748 anggota dan pasangan di kem berkenaan terlibat dalam pengundian awal tersebut, manakala di Batalion Sembilan, Pasukan Gerakan Am (PGA), Kubang Badak menyaksikan seorang pegawai polis mengundi bagi saluran Bukit Tunggal.

 Mengulas mengenai perkara itu, Ahmad menjelaskan pihaknya akan tetap membuka saluran mengundi bagi membolehkan anggota keselamatan menjalankan tanggungjawab, meskipun hanya terdapat seorang pengundi.

 “Seperti mana yang berlaku di Batalion Sembilan PGA ini, kita tetap membuka saluran undi awal (untuk Bukit Tunggal) walaupun ia hanya melibatkan seorang pengundi bagi memberi keadilan kepada semua rakyat khususnya anggota yang bertugas menjalankan tanggungjawab mengundi mereka,” katanya.

No comments:

Post a Comment