Sunday, July 21, 2013

Ketengah Mahu Jadi Hub Puyuh Di Pantai Timur


Lembaga Kemajuan Terengganu Tengah (Ketengah), anak syarikat kerajaan negeri, mahu menjadi hab ternakan puyuh di Pantai Timur.

Pengurus besarnya Wan Mat Amin Wan Daud berkata setakat ini Ketengah telah melabur RM5 juta untuk membina pusat penetasan dan projek ternakan puyuh.

"Dengan kemudahan yang ada, hasrat Ketengah untuk menjadi hab puyuh di Pantai Timur dapat dijayakan, dan yang penting ialah kesan, impak dan manfaatnya yang besar kepada penduduk setempat," katanya pada sidang media semalam.


Wan Mat Amin berkata Ketengah sudah membangunkan pusat ternakan puyuh di bandar Seri Bandi Kemaman membabitkan kawasan seluas 2.269 hektar, dengan sasaran awal mengeluarkan 60,000 ekor anak puyuh bagi setiap pusingan.

Projek ternakan puyuh itu yang dilengkapi kemudahan reban, rumah proses, pejabat, rumah pekerja, peti sejuk dan peti sejuk, diurus oleh anak syarikat Ketengah, Surada Jaya Sdn Bhd.

Beliau berkata pusat itu yang menternak anak puyuh yang dibeli dari pusat penetasan puyuh Seri Bandi, mampu mengeluarkan dua tan daging puyuh segar sebulan.

No comments:

Post a Comment