Tuesday, July 16, 2013

Ops Ramadan, Ops Selamat Banteras Jenayah Menjelang Aidilfitri, Kata KPN


Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata Polis Diraja Malaysia (PDRM) merangka beberapa operasi antaranya Ops Ramadan dan Ops Selamat bagi mencegah dan membanteras jenayah menjelang sambutan Hari Raya.

Beliau berkata antara misi Ops Ramadan adalah mencegah dan membanteras jenayah pada tahap maksimum, menentukan tiada peluang untuk perlakuan jenayah dan meningkatkan rasa selamat dalam kalangan masyarakat.

"Begitu juga Ops Selamat yang akan dilancarkan untuk mengekalkan keselamatan dan kesejahteraan sepanjang musim perayaan, tidak kira di jalan raya atau pun di rumah," katanya.


Beliau berkata demikian dalam ucapan pada majlis penyampaian sumbangan bungkusan Hari Raya oleh Badan Amal dan Kebajikan Tenaga Isteri Menteri dan Timbalan Menteri (Bakti) di Kompleks Seri Perdana di Putrajaya, semalam.

Khalid berkata keadaan keselamatan negara pada masa kini adalah terkawal, sekali gus membolehkan umat Islam menunaikan ibadah puasa dalam keadaan aman dan selesa.

Walaupun terdapat cubaan pihak-pihak tertentu baru-baru ini untuk mencetus gangguan ketenteraman awam dengan tindakan mencabul kedaulatan undang-undang negara, peristiwa itu dapat ditangani dengan berkesan, katanya.

"Peristiwa yang saya maksudkan ialah insiden pencerobohan di Lahad Datu dan di beberapa kawasan lagi di Sabah pada 11 Feb lepas yang meragut nyawa lapan perwira PDRM dan dua perwira Angkatan Tentera Malaysia," katanya.


No comments:

Post a Comment