Friday, July 24, 2009

625 anak yatim terima bantuan Perkaya

Oleh : SURIATI BINTI ALI (UKOM)

















To' Puan Norliza menyampaikan pakaian Hari Raya kepada anak yatim sambil diperhatikan oleh Dato' Dr Tengku Mahmud. -Foto SHUHAIMI AHMAD.


Kira-kira 625 anak yatim Tahun Tiga dan Enam sekolah rendah Kuala Terengganu Utara dan Selatan menerima sumbangan itu berjumlah RM60,000.

Majlis anjuran Pertubuhan Kebajikan Anak-anak Yatim Terengganu (Perkaya) diadakan bertujuan meringankan beban selain mengembirakan hati pelajar yang kematian ibu atau bapa.

Golongan anak yatim di negeri ini dinasihatkan supaya tidak menjadikan alasan ketiadaan kasih sayang serta sokongan daripada ibubapa menyebabkan mereka kurang berminat untuk belajar dan tidak cemerlang dalam peperiksaan.

Isteri Menteri Besar yang juga Yang Dipertua Badan Amal dan Kebajikan Isteri Wakil-wakil Rakyat Negeri Terengganu (Serikandi), To’ Puan Norliza Mahmud menyampaikan bantuan itu, Selasa lalu (21 Julai 2009).Yang Dipertua Perkaya, Dato’ Dr Tengku Mahmud Mansor turut hadir.

Ketika berucap pada Majlis Sumbangan Pakaian Raya di Kediaman Seri Iman, Batu Burok, Kuala Terengganu, beliau berkata mana-mana pelajar kematian ibu atau bapa tidak perlu berasa tersisih dalam menuntut ilmu kerana ada pihak bertanggunggjawab untuk membimbing dan memberi sokongan.

Katanya, di Terengganu, agensi kerajaan dan swasta mewujudkan pelbagai aktiviti serta program semata-mata ingin membantu meringankan beban selain mengelak golongan itu berasa tersisih.

No comments:

Post a Comment