Thursday, August 27, 2009

Dungun mendahului kes H1N1 di Terengganu

Sebanyak 895 kes influenza A (H1N1) dikesan di negeri ini sehingga kelmarin oleh Jabatan Kesihatan Terengganu sejak wabak itu menular ke seluruh negara.

Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Perpaduan dan Hal Ehwal Pengguna, Dr. A. Rahman Mokhtar berkata, bagaimanapun tiada kes melibatkan kematian dilaporkan.

Beliau menambah Dungun mencatatkan kes jangkitan tertinggi sebanyak iaitu 180 kes, diikuti Kuala Terengganu (146), Marang (145), Hulu Terengganu (136), Setiu (133), Kemaman (99) dan Besut (56).

"Melalui hasil laporan sebanyak enam kes penularan melibatkan kes import dan selebihnya adalah melibatkan kes tempatan.

"Sehingga semalam terdapat sebanyak 28 buah sekolah dan 12 buah institut pengajian tinggi (IPT) termasuk Pusat Latihan Khidmat Negara dan asrama telah ditutup," katanya semasa menjawab soalan lisan Dr. Alias Razak (Pas-Bukit Tunggal) berhubung jumlah rakyat Terengganu yang dijangkiti H1N1 di Persidangan Dewan Undangan Negeri semalam.

Mengulas lanjut, beliau berkata, walaupun jumlah kes dicatatkan tinggi namun kerajaan negeri masih belum merancang untuk memberikan vaksin tersebut kepada pesakit.

Beliau memberitahu, vaksin yang diperlukan tersebut masih belum terdapat di pasaran dan keberkesanannya juga masih diragui.

"Setakat ini hanya pesakit berisiko tinggi sahaja akan diberikan pelalian ini kerana mereka mudah dijangkiti," jelasnya.

No comments:

Post a Comment